Hány hasonló metrókocsit lát a képen?

Garai Szakács László   ·   2016.06.04. 13:45
bkvgarazs0

Update: Itt a NAV válasza! Még pénteken küldték, de csak a második figyelmeztető e-mail landolt a postaládámban, sajnos.

Ez azért ciki egy kicsit, mert így úgy tűnik, mintha direkt nem törődtem volna az adóhivatallal, pedig... Átnagyítóztam újra a postafiókomat, a levélszemetet is föltúrtam, de ott sem volt az eredeti levél...

Amelyben egyébként ezt válaszolta Suller György Attila alezredes, sajtófőnök, főosztályvezető, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Sajtó- és Kommunikációs Főosztályának munkatársa:

„Tekintettel arra, hogy az áruk átlépték az EU külső határát, mind a kiléptetés, mind a beléptetés alkalmával történt vámellenőrzés, azonban ennek részletei az uniós vámjog végrehajtásáról szóló 2016. évi XIII. törvény 9. § (1) bekezdése értelmében vámtitoknak minősülnek, így azokról érdemi információval nem szolgálhatok.

Javaslom, hogy megkeresésével forduljon az érintett gazdálkodóhoz.”

 

Korábban írtuk:

Kétség sem fér ahhoz, örömteli, hogy frissül Budapest közösségi közlekedésének járműparkja. Hiszen minél újabb, fiatalabb egy jármű, annál tovább bírja majd, annál többet, többször utazhatunk rajta. Mindig örülünk és örültünk, amikor új buszok, trolik, villamosok érkeznek székesfővárosunkba. És ez ugyanúgy igaz a metrókra is. De vannak, akiknek nemcsak örömöt jelent egy-egy ilyen jármű érkezése.

A vámhatóság munkatársaira, legyenek bármennyire is közlekedésbarátok a metrókkal kapcsolatban a munkájukat is el kell végezni. Ez a munka pedig jelen esetben arról szól, hogy meg kell nézniük a Mitiscsiből visszajövő metrókocsikat. A nézés átvitt értelmű – is. Ez az átvitt értelem a gond.

A Budapesti Közlekedési Vállalat ugyanis egy felújítási program keretében küldte ki a metrókocsikat (vámjogi passzust használva passzív feldolgozásra). Kivitelkor kaptak a kocsik egy vámszemlét, amelynek az volt a célja, hogy visszahozatalkor nem a metrókocsikat vámolják, hanem a felújítás hozzáadott értékét, mert így olcsóbb. És mivel kifelé is lefotózták a kocsikat, meg befelé is megtették ugyanezt, nem lehetett nem észrevenni, hogy nemcsak abban különböznek egymástól, hogy az egyik fehér, a másik rozsda, az egyiken két borda van az ablak között, a másikon meg három.

(fotó: BKV Facebook-oldala)

Itt elvileg meg is kellett volna állnia az egész „metrózásnak”. A vámosok ugyanis joggal tarthatnak attól, egy esetleges éves brüsszeli felülvizsgálaton elbukhatunk, ám végül nagyvonalúan túllendültek ezen a kérdésen...

Húzzuk alá megint: ezzel az ügylettel a világon semmi baj lenne, ha nyomokban tartalmazna valamit a fehér metró a régi szerelvényből (például a kocsiszekrényt). Ha viszont egy vadonatúj jármű érkezett, azt a teljes árán kellene kezelni, és a teljes ára után kellene a vámot kifizetni.

Közben laptársainknak is föltűnt, hogy valami nem stimmel, cikkezett a metrókról mások mellett a nol és a 444 is. Előbbi azért fontos, mert Szalai Anna cikkére közleményt adott ki a BKV, a második bekezdést szó szerint idézzük: „a BKV kijelenti, hogy a Népszabadságban megjelent Nagy metrótrükk: új lett, maradhat? című írás valótlanságok sokaságát tartalmazza. Tudjuk, vannak olyan emberek, akiknek nem lehet a kedvére tenni, vagy az a küldetésük, hogy mindenben a negatívumot keressék. Ami a felújított metró kocsikat illeti, a BKV örömmel vette, hogy a felújítás profi módon, határidőre sikerült. Korábban a rossz nyelvek azzal riogattak, hogy nem készül el határidőre az első prototípus szerelvény. Így, hogy elkészült, vannak, akik belső kényszert éreznek, hogy más kivetnivalót találjanak benne.”

A föntiekkel kapcsolatban egyébként kerestük a NAV sajtóosztályát is, az alábbi kérdéseket tettük föl nekik:

  • „igaz-e, hogy a metrókocsik zár alatt voltak amiatt, hogy nem ugyanazok a metrókocsik jöttek vissza Budapestre, mint amiket kivittek Mitiscsibe fölújítani?
  • információink szerint a BKV egy felújítási program keretében küldte ki a metrókocsikat, amelyek kivitelkor kaptak egy vámszemlét, amelynek, ha jól tudjuk, a célja az, hogy visszahozatalkor nem a metrókocsikat vámolják, hanem a felújítás hozzáadott értékét. Viszont azt »nem nehéz« megállapítani, nem ugyanolyan a kocsiszekrény, gyakorlatilag új metrót hozott kapott a BKV. Emiatt is volt a zár alatt tartás?
  • jelenthet-e mindez gondot adott esetben egy uniós felülvizsgálat esetében?
  • az Oroszországellenes szankciók kapcsán, megütheti-e a föntiek miatt hazánk a bokáját?”

Közben azt az infót kaptuk, az utolsó kérdésünkre nem lesz a válasz, de sem arra, sem a többi nem jött még hivatalos felelet.

Azt továbbra sem vonjuk kétségbe, a Metrovagonmas pompásat alkotott, és a fehér, orosz metrók éveken át remekül fogják szolgálni a 3-as metró utazóközönségét. A műszaki tartalmat és az érte kiadott manit sem vitatjuk (elengedtük), de a tendereztetés tele van rejtélyes, találgatásokra is okot adó elemekkel. És ez egy kicsit zavaró...

Metróért alászáll

Közben a Metróért Egyesület megtekintette am prototípust, és ezeket írta róla: „a Metróért Egyesület vezetősége a BKV Zrt. engedélyével és az általa biztosított szakmai kísérettel megtekinthette az M3 vonalra kerülő felújított metrószerelvények már Budapestre érkezett prototípusát.

A Metróért Egyesület 2014-ben részt vett a felújításra vonatkozó közbeszerzési eljárás műszaki tartalmának összeállításában is. A tapasztalatokat összegezve elmondható, hogy az ennek alapján támasztott elvárásokat a metrószerelvény teljesíti, több esetben az elvárt minimumnál több funkciót, illetve szolgáltatást is beépített a Metrovagonmas.

A szerelvényen szinte teljeskörűen megszüntetésre kerültek az eredeti kocsikon alkalmazott tűzveszélyt okozó szerkezeti elemek, helyettük korszerűbb, a mai elvárásoknak megfelelő alkatrészek kerültek beépítésre (ide tartozik többek között a menetfék kapcsoló, illetve az ellenállásos szabályozás teljes kiváltása, a kompresszor cseréje, a sok olajszennyezést okozó kardánkapcsolat).

A felújítás során nagyon sok rész cserére került azok avultsága, illetve elhasználódása miatt, ebben érintett volt a szerelvény teljes külső burkolata, utastéri elemei is, (amelyek gazdaságos felújítása nem volt reálisan megvalósítható). A szerelvény biztosítja a kerekesszékes és babakocsis utasok kényelmét is, az utazás biztonságát többek között külső és belső kamerarendszer, bővített vésztelefonhálózat, menekítőajtók, a kocsik közötti átjáróajtók távvezérelhetősége, megújított tűzoltórendszer és csapágyhővédelem szolgálja, de elsődlegesen ezt inkább a már említett tűzveszélyes gócok megszüntetése hozza magával.

A vonat gépi szellőztetése és a kocsikban elhelyezett 220 V-os csatlakozók az utazás kényelmét szolgálják (valószínűleg nem lesz szükség klímaberendezésre, ennek beépítése gazdaságosan szintén nem lett volna megvalósítható) Az itt lévő szerelvény prototípus, amelynek tesztelése alapján egyes elemek változtatására is van mód az orosz féllel kötött szerződés alapján. A vonatnak a szerződésben, illetve a közlekedési hatóság által előírt távot kell lefutnia hibamentesen az üzembeállítás előtt.

Jelenleg a szerelvényről a szállítás miatt leszerelt berendezések visszaépítése, illesztése zajlik az egy vezetős üzemet lehetővé tevő, felújított AVR-berendezés beépítésére az előre elhelyezett kábelezés, illesztés felhasználásával a jármű teljes konfigurálását követően kerül sor.

Egyesületünk véleménye az, hogy a megismert jármű jóval magasabb műszaki színvonalat jelent, mint a jelenleg az M3 vonalon közlekedő típusok, természetesen vannak ma korszerűbb megoldásokat tartalmazó metrójárművek, azonban várhatóan több évtizedre megoldódik a 3-as metróvonal jármű problémája.”

Akkor a jelek szerint nincs is itt semmi látnivaló?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek