Felavatták a MÁV új biztonságirányítási központját

Andrassew Dávid Igor   ·   2012.03.20. 19:00

A Ferencvárosi pályaudvar tőszomszédságában kedden felavatott létesítmény szolgáltatásait mind a MÁV-csoport tagjai, mind a Rail Cargo Hungária igénybe veheti majd. A központban négy munkaállomás van. Jelenleg a kapacitás még nem teljes, egyelőre hárman dolgoznak a munkaasztalokon elhelyezett két-két 22 hüvelykes monitoron. Velük szemben egy monitorfal található, amin tizenhat 40-es monitoron figyelhetik az eseményeket az ügyeletesek, osztott képernyőn, vagy akár egy-egy kameraállást kinagyítva.

Az iho megtudta, hogy a pályaudvarokon, illetve vasútállomásokon az események észlelése után két-három perccel tud reagálni a helyszínen a biztonsági szolgálat. Ehhez szükséges, hogy a járőröket direktbe tudják riasztani az ügyeletesek, akiknek utasításhatják a (fegyvertelen) vasútőröket. A fegyveres őrök esetében az őrparancsnokot kell riadóztatni.

Túrós András biztonsági igazgató ünnepélyesen átadja az új központot<br />(fotók: a szerző)

Tavaly 1865 vagyoni kárral járó eseményre derült fény a MÁV különböző infrastruktúrái elleni támadások során, ami nagyjából 130 millió forintos kárt okozott a vasúttársaságnak. Ez az egy évvel korábbi adatokhoz képest 111 százalékos emelkedést jelent. Összesen 682 esetben loptak vagy rongáltak kábelt. Ez is nagyjából 130 millió forint kárt jelent.

A központ kialakításával jelentős humánerőforrást takarít meg a vasúttársaság, és az esetleges hibákra is gyorsabban reagálnak. A rendszerbe több állomásról érkezik be információ, ezáltal az élő munkaerőt át tudják csoportosítani más területekre – hangzott el. Csere László, a MÁV biztonsági igazgatóságának osztályvezetője az átadási ceremónián példaként említette, hogy a déli összekötő vasúti hídon jelenleg állandó 24 órás fegyveres őrzés van, az új rendszernek köszönhetően a pontőrzést azonban járőrözéssé szeretnék átalakítani.

Innen figyelik a központ környékét

Túrós András, a MÁV Zrt. biztonsági igazgatója az új biztonságirányítási és felügyeleti központot a multicégek színvonalához hasonlította. Mint megtudtuk, a kialakításhoz a Mol irányítási központja szolgált példaként, illetve a német vasutak berlini irányítóközpontját igyekeztek kicsiben megvalósítani.

Két fontos biztonsági terület van a MÁV-nál: az egyik a vasútbiztonság, a másik a vagyonbiztonság. Az első esetben Túrós András elmondása szerint európai szinten kiemelkedőek vagyunk. Utóbbi esetben nagyon komoly erőfeszítéseket kell tenni azért, hogy a vagyonvédelem elfogadható legyen. Ennek elsősorban az az oka, hogy a vasút nagyon támadható: a 7000 kilométer hosszú vasúti pálya, továbbá az állomások és az üzemi területek nyitottak. A biztonsági igazgató azt mondta: „a vasút a tolvajok számára aranybánya”.

Túrós András beszámolt róla, hogy az utóbbi öt évben kezdődtek meg komoly biztonságtechnikai fejlesztések a MÁV-nál. Évente 2-2,5 milliárd forintba kerül a MÁV biztonsága, ebből 2,2 milliárd forintot az élőerős őrzésre fordítanak, 100-150 milliárd forintot pedig biztonságtechnikai fejlesztésre költenek. Ez azt jelenti, hogy az utóbbi években nagyjából 500 milliárd forintba kerületek a fejlesztések. Ennek keretében valósult meg az új központ is.

A mindentlátó monitorfal

A MÁV pályaszakaszait, az infrastruktúrát, a személy- és teherszállító kocsikat naponta támadják, számos lopás, rongálás, vandál cselekedet célpontjai a vagyontárgyak. Emiatt a komfort, a biztonság és az üzembiztonság is jelentős veszélynek van kitéve. Az élőerős védelmet a MÁV Vasútőr Kft. látja el. Ez vonatkozik mind a fegyveres, mind pedig a vagyonőri őrzésre – erről a MÁV biztonsági igazgatóságának osztályvezetője számolt be.

A részletekről szólva Csere László elmondta, a most átadott biztonságirányítási és felügyeleti központ megvalósításának elindításához szükséges közbeszerzési eljárásra tavaly januárban került sor, majd júliusban tudták megkötni az 50 millió forintos szerződést. A központba jelenleg a Nyugati és a Déli pályaudvar mellett a székesfehérvári, a ceglédi, a vecsési és az üllői vasútállomás térfigyelő rendszere van bekötve. Emellett a beruházás keretében sikerült megvalósítani a Déli összekötő vasúti híd térfigyelő rendszerének kialakítását is. Mindezek mellett a tatapányai és a szolnoki pályavasúti telephelyek mozgásérzékelői, behatolásjelzői és a nyílászárók érzékelői is ide vannak bekötve.

Ha érdekeset látnak, kinagyítják

A központ jelenleg a kapacitásának 50-60 százalékát használja ki. A későbbiekben további pályaudvarokat, jövőre például a Keleti pályaudvart, illetve a székesfehérvári vonalon több állomást szeretnének bekötni.

Csere László elmondta, összességében kétszáz kamerakép érkezik be a központba, ezeket élőben lehet követni és ellenőrizni. A technikai berendezések hibajelzéseire rögtön lehet reagálni, illetve a riasztójelzések kezelése is sokkal egyszerűbb lesz: egy-egy riasztójelzés esetén a rendszer egyből feladja az ügyeletesnek az értesítendő személyek elérhetőségeit, ezzel könnyítve a beavatkozást.

Az áruvédelemhez, a technikai őrzéshez használt, speciális, kereskedelmi forgalomban nem kapható, saját fejlesztésű harmadik generációs elektronikus lakatok jelzései is az új központba érkeznek be.

Harmadik generációs elektronikus lakatok

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Az NSK csapágyinnovációi az InnoTrans 2024-en

iho/vasút   ·   2024.07.03. 12:00

A japán gyártó a közelgő InnoTrans 2024 nemzetközi közlekedéstechnológiai vásáron mutatja be, miként segíthetik világelső megoldásai az európai vasúti ágazatot abban, hogy a szegmens lépést tartson a növekvő fogyasztói elvárásokkal.