Elkészült a Koralmbahn!
Az ÖBB szerint a 127 kilométer hosszú vasútvonal készen áll az üzembe helyezési fázisra, már csak a futópróbák és a szakmai képzések vannak hátra a 2025 decemberére tervezett átadáshoz.
A fejlesztésnek köszönhetően a Graz és Klagenfurt közötti távot az eddigi három óra helyett 45 perc alatt lehet majd megtenni vasúton, környezetbarát módon, kényelmesen, ezáltal jóval versenyképesebben, mint személyautóval. Az osztrák vasúttársaságnál úgy vélik, a Koralm-vasútvonal (németül: Koralmbahn) forradalmi hatással lesz a tömegközlekedésre, fényes jövőt garantálva a két szomszédos, összesen 1,1 millió lakosú kelet-ausztriai tartomány, Stájerország és Karintia mobilitásának. A klímaváltozás komoly kihívásokat állít elénk napjainkban, az új vasútvonal pedig még több embert győz majd meg arról, hogy a közösségi közlekedés könnyen használható és gyors is lehet.
A menetrend szerinti első vonatok közlekedése előtt azonban még több hónapnyi tesztelés, mérés, gyakorlás és képzés szükséges, ezek során hetvennél is több futópróbára kerül majd sor, körülbelül 15 ezer kilométert megtéve. A nagysebességű futópróbák alatt 250 kilométer per órás tempóval fognak repeszteni a szerelvények az új pályán, az átvételi próbák során minden részletet alaposan megvizsgálnak. Ezzel egyidejűleg a vonatbefolyásoló- és biztosítóberendezéseket, valamint az útvonalon található összes eszközt is letesztelik, hogy hogyan reagálnak.
Ursula Lackner, Stájerország klíma- és környezetvédelemért felelős állami tanácsosa arról beszélt, a Koralmbahnnal a tartomány még inkább integrálódik Európa szívébe. Az útvonal menti régiók gyors fejlődésben vannak, a fontos földközi-tengeri kikötők felé/felől vezető vasúti összeköttetés gyorsabbá válik az árufuvarozás számára. A nemzetközi vasúthálózattal való jobb kapcsolat is jelentős mértékben hozzájárul a klímavédelemhez.
Az új vonal működtetéséért felelős emberek a lehető legjobb szaktudást igyekeznek elsajátítani. A mozdonyvezetők például szimulátoron gyakorolnak, nemsokára pedig már a valóságban is elkezdhetik a próbákat. A mentők és a tűzoltók is számos mentési gyakorlatot elvégeztek már. Ezeken felül további ellenőrzéseket végeznek a forgalomirányítókkal, biztosítóberendezési szakemberekkel, műveleti vezetőkkel és szakértőkkel együtt.
A Koralm-vasút legnagyobb új állomásán, Weststeiermarknál (Nyugat-Stájerország) befejeződtek a munkálatok, az utolsó simítások vannak csak hátra a jövő tavaszi átadás előtt, mellyel a beruházás utolsó nagy infrastrukturális eleme is elkészül. A kilencvágányos állomás a jövőben igazi közlekedési csomópontként fog funkcionálni, 450 P+R parkolóhellyel, kerékpárút-csatlakozással, e-mobilitási infrastruktúrával, továbbá buszmegállókkal és taxidrosztokkal. Weststeiermarknak köszönhetően Nyugat-Stájerország optimálisan kapcsolódhat a Koralmbahnhoz.
A Koralmbahn építése 26 éve, 1998-ban kezdődött. A gigaprojekt körülbelül 130 kilométernyi vasúti pálya létrehozását foglalta magában, melyből ötven kilométernyi fut alagútban – a legnagyobb a Koralm-bázisalagút a maga 33 kilométerével, melyet 2008-ban kezdtek el létrehozni, az egyik csövét 2018-ban fúrták ki, és amin először 2023-ban haladhatott végig vonat. A vonal több mint száz hídon halad át, 23 állomást és megállót fűz fel, közülük egytucatnyi az új szakaszon található. A pálya karintiai részét tavaly adták át. A vonal az új déli útvonal részeként tovább erősíti a Baltikumot az Adriával összekötő vasúti folyosót, és mindenekelőtt a Deutschlandsberg környéket – számol be a Railway Pro.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!