Elindult Navi Mumbai első metrója

iho/vasút   ·   2023.11.26. 09:00
navimumbai_metro

A Mumbai elővárosának számító város 1-es (kék) vonalának első, 11,1 kilométer hosszú szakasza Belápúr és Pendhár állomások között fut.

A végig töltésen vezető metróvonal építése 2011 októberében kezdődött meg, az eredeti tervek még 2015 végi elkészüléssel számoltak. A pálya délnyugati végállomása a mumbai nagyvárosi régió Belápúr központi üzleti körzetében található Belápúr, mely átszállási pont a mumbai elővárosi vasút úgynevezett kikötői vonalához, északkeleti végállomása pedig a jelenleg 1,6 millió lakosú Navi Mumbaiban fekvő Pendhár. A két végpont között kilenc megállót hoztak létre. A beruházás körülbelül 380 millió amerikai dollárt (jelenlegi árfolyam alapján nagyjából 130 milliárd forintot) kóstált.

Az 1-es metró első szakasza Belápúr és Pendhár állomások között fut (kép forrása: Wikipedia)

Az 1-es vagy kék vonalat az ötven százalékban az indiai kormány, ötven százalékban pedig az India második legnépesebb államának számító Mahárástra tulajdonában álló Maharashtra Metro Rail Corporation üzemelteti egy tíz évre szóló szerződés alapján, melyet a projektgazda város- és iparfejlesztési vállalat (CIDCO) ítélt oda. Az új szolgáltatáshoz a kínai CRRC Zhuzhou-tól nyolc háromkocsis szerelvényt szereztek be. A 64,6 méter hosszú, bő 1100 utas befogadására alkalmas, százötven ülőhelyet kínáló vonatok tizenöt percenként, közlekednek a normál nyomtávú, 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó árammal betáplált felsővezetékkel ellátott pályán, maximum nyolcvan kilométer per órás sebességgel. Egy szakaszjegy minimum tíz rúpiába (cirka 41 forintba) kerül, a teljes útvonalért pedig negyven rúpiát (hozzávetőlegesen 170 forintot) kell leszurkolni.

Az egyre növekvő lakosságú Navi Mumbai metróhálózata a tervek szerint öt vonalból fog állni, összesen 106,4 kilométernyi pályával. Az 1-es vonalat a jövőben Pendhártól déli irányban haladva 12,5 kilométerrel, Kándesvár vasútállomásig tervezik meghosszabbítani – számol be a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön az 1-es vonal egyik CRRC-gyártású szerelvénye. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek