Egerbe és Szolnokra is megérkeztek az elektromos BYD-autóbuszok
A hevesi vármegyeszékhelyen hat, a jászsági központban pedig tíz zéró emissziós kocsi áll forgalomba napokon belül.
A Volánbusz a HUMDA Zöld Busz Program támogatásának köszönhetően 2022. április 1-jén írt alá szerződést összesen hatvan, teljesen elektromos üzemű autóbusz vásárlásáról. Elsőként tavaly nyáron és ősszel Székesfehérváron helyzetek üzembe tizenkét Ikarus 120e típusú e-buszt. Idén tavasszal és nyáron pedig további öt vármegyeszékhelyen összesen 48 BYD-busz zöldíti a helyi flottát: Zalaegerszegen tizenegy, Győrben tizenhárom, Egerben hat, Szolnokon tíz, Szegeden pedig nyolc K9UD típusú kocsi áll forgalomba, továbbá a kapcsolódó töltő-infrastruktúra is kiépült.
A beszerzéssel és a töltőkiépítéssel együtt több mint nettó egymilliárd forint értékű egri beruházás a Zöld Busz Program több mint 77 százalékos mértékű, vissza nem térítendő támogatásával valósult meg. Az új e-buszoknak köszönhetően a vármegyeszékhely 32 kocsiból álló helyi járműállományának csaknem egyötöde megújul, a flotta átlagéletkora a jelenlegi 14,8 évről 11,8 évre csökken. A járművek Eger legtöbb autóbuszvonalán megfordulnak majd, kényelmes, korszerű, környezetkímélő utazási körülményeket nyújtva.
A szolnoki nettó 1,6 milliárd fejlesztésnek köszönhetően, amely a Zöld Busz Program 75 százalékos, vissza nem térítendő támogatásával jött létre, az ötvenpéldányos helyi buszflotta húsz százaléka frissül, ezzel az állomány átlagéletkora az eddigi közel 15 évről 11 évre csökken. A járművek a jászsági központ mind a 44 autóbuszvonalán megfordulnak majd. A kínai központú gyártó, a BYD európai leányvállalata, a BYD Europe B.V. által Komáromban gyártott e-buszok június második felétől állnak mindkét megyeszékhely utasainak rendelkezésére, Egerben több mint 51 ezer, Szolnokon pedig közel 70 ezer embernek téve komfortosabbá a közösségi közlekedést. A környezetbarát buszok beszerzésével mindkét városban jelentősen csökken a levegőt terhelő károsanyag-kibocsátás. Az autóbuszok töltőberendezését a Volánbusz konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft. építette ki a Volánbusz egri és szolnoki telephelyein.
A MÁV–Volán-csoport a fenntarthatósági célkitűzéseivel összhangban az autóbusz-állomány fiatalítása mellett fokozatosan annak zöldítésére is törekszik új, alternatív meghajtású, lokálisan alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátású járművek beszerzésével. A Volánbusz és partnere összesen száz elektromos autóbusz és a hozzájuk kapcsolódó töltőberendezések beszerzésére nyújtott be sikeres pályázatokat 2021-ben a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által koordinált Zöld Busz Programban. Az első negyven, Mercedes-Benz eCitaro típusú jármű 2022 tavaszán állt forgalomba a fővárosi agglomerációban. A Szolnokra érkező buszokkal pedig már 127-re nőtt a Zöld Busz Programban átadott e-buszok száma.
A K9UD típusú, kéttengelyes, szóló, alacsony padlómagasságú, városi kivitelű autóbuszok utas- és vezetőtéri légkondicionálóval, kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel, valamint USB-töltővel garantálják az utasok színvonalas és biztonságos kiszolgálását. Töltésük normál körülmények között naponta 2–2,5 óránál többet nem vesz igénybe. Egy feltöltéssel akár háromszáz kilométert is képesek megtenni, az időjárási körülményektől, útviszonyoktól függően.
Az egri buszátadáson elhangzott: Egerben 2019-ben döntöttek arról, hogy a városi közösségi közlekedés jelentős megújulásra szorul. Első lépésként minden egri lakos számára lehetővé tették a helyi járatok csaknem ingyenes igénybevételét, amely egy négy–öt tagú család esetében több százezer forint megtakarítást jelent éves szinten. Egyeztetések kezdődtek a menetrendek felülvizsgálatáról és átalakításáról is, ami a mai napig folyamatosan zajlik, a Volánbusz és az önkormányzat rugalmas együttműködésével. Az egri buszállomány eddig nem rendelkezett alternatív meghajtású járművel, ezért a turisztikailag is kiemelt jelentőségű vármegyeszékhelyen nagy előrelépést jelent az új, környezetbarát buszok megjelenése. A fejlesztésnek köszönhetően évente 380 tonnával, több mint 210 autó kibocsátásának megfelelő mennyiséggel csökkenhet a szén-dioxid-terhelés a városban.
Szolnokon arról beszéltek: a város két évvel ezelőtt, a Zöld Busz Program demonstrációs mintaprojektje keretében már kipróbálhatott egy elektromos autóbuszt, és céljául tűzte ki az elektromobilitás meghonosítását a helyi közlekedésben, mely mára eredménnyel járt. A közlekedésben még nem sikerült a károsanyag-kibocsátást olyan mértékben csökkenteni, mint a többi szegmensben. Az elektromos meghajtású járművekkel azonban megszüntethető a helyi károsanyag-terhelés, csökkenthető az üzemeltetési költség, és az ellátásbiztonság is megoldott, hiszen a villamos energia Magyarországon termelődik meg. A buszok hozzájárulnak ahhoz az európai uniós és magyarországi célkitűzéshez, amellyel 2050-re az Európai Unió és Magyarország klímasemleges hellyé válhat, azaz a nettó szén-dioxid-kibocsátás nullára csökkenhet. Szolnok mindennapjaiban a közösségi közlekedés fontos szerepet játszik, amit jól mutat, hogy a Volánbusz tavaly éves szinten 260 ezer helyi járaton 11,7 millió utazásról gondoskodott.
Dr. Pafféri Zoltán, a MÁV–Volán-csoport vezérigazgatója elmondta: „A Zöld Busz Programban elnyert támogatás egyedülálló lehetőséget biztosított arra, hogy legidősebb, elavult környezetvédelmi besorolású motorokkal szerelt autóbuszainkat Szolnokon sem hagyományos, dízelüzemű járművekre, hanem korszerűbb, a jövő technológiáját képviselő zöldautóbuszokra cserélhessük. A fejlesztés magasabb színvonalú személyszállítási szolgáltatást, tisztább levegőt és élhetőbb környezetet biztosít a vármegyeszékhely lakóinak, mintegy 530 tonnával, több mint 290 autó kibocsátásának megfelelő mennyiséggel csökkentve a szén-dioxid-terhelést évente.”
A BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. nyilatkozata szerint a BYD az egyik legjelentősebb elektromosjármű-gyártó: világszerte százezer, Európában négyezer járművet értékesítettek, nagymértékben hozzájárulva a károsanyag-kibocsátás csökkenéséhez, mivel csak az egri és a szolnoki autóbuszok közel ötszáz személyautót válthatnak ki. A világ vezető e-busz gyártójaként a BYD az első és egyetlen elektromos járműgyártó, amely saját erőátviteli rendszert, akkumulátort, motorokat és motorvezérlő rendszert gyárt, és az elektromos közösségi közlekedés terén is úttörőnek számít, mivel az elektromos autóbuszok üzemeltetésében a leghosszabb tapasztalatokkal rendelkezik.
Folyamatosan megújuló és korszerűsödő járműállományával a Volánbusz 2022-ben csaknem 540 millió utazást bonyolított le országszerte. Hazánknak ma már nincs olyan járása, ahol ne tűnnének fel a társaság új buszai. A MÁV–Volán-csoport járműfiatalítási programjának keretében – az eddig lezárt beszerzéseknek köszönhetően – 2018 óta 2327 új és újszerű autóbusz érkezett a Volánbuszhoz, és a társaság további 173 járműre rendelkezik aláírt beszerzési megállapodással.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!