Trolifejlesztés Zuglóban: már épül az új felsővezeték az Állatkerti körútnál

BKK/iho   ·   2025.04.14. 16:00
00_zugloi_trolifejlesztes

Jelentős felsővezeték-építési és -felújítási munkák kezdődtek a XIV. kerületi Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontban. A beruházás a fővárosi trolihálózat fejlesztéséhez kapcsolódik: az úgynevezett állatkerti deltának köszönhetően korszerűsödik a budapesti trolibusz-infrastruktúra, valamint hosszabb távon új lehetőségek nyílnak a hálózat bővítésére. A munkák több ütemben zajlanak, és később szükségszerűen ideiglenes forgalomkorlátozásokkal, illetve járattereléssel járnak. A kivitelezés várhatóan 2025. ősz végéig befejeződik.

A szegélykorrekcióhoz és az oszloptelepítéshez kapcsolódó előkészítő munkák, valamint a Kós Károly sétány felüljáróin végzett anyagvizsgálat lezárultával újabb üteméhez érkezett a trolibuszhálózat fejlesztését célzó beruházás a XIV. kerületi Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontjában. A most induló munkafázisban az új oszlopok alapozása és az ehhez tartozó ideiglenes forgalomtechnika kiépítése zajlik, miközben valamennyi járda és közúti sáv járható marad.

A hálózatbővítésre, valamint a kapcsolódó korszerűsítési és útépítési munkák elvégzésére csaknem hét hónap áll rendelkezésre.

Az állatkerti delta fejlesztése során a BKK

  • felújítja a trolibusz-felsővezetéket, új váltószerkezeteket létesít a Kacsóh Pongrác út, az Állatkerti körút és a Hermina út csomópontjában, továbbá
  • új felsővezetéket épít, amelynek köszönhetően a trolibuszok a Kacsóh Pongrác útról érkezve az Állatkerti körútra (valamint ellenkező irányban) is bekanyarodhatnak,
  • új felsővezeték-tartó és közvilágítási oszlopokat telepít, egyúttal kicseréli a lámpatesteket és a -karokat, hogy korszerűsítse a közvilágítást, és egységes utcaképet alakítson ki,
  • többfunkciójú oszlopokat helyez el, hogy minél kevesebb foglalja el a közterületet,
  • akadálymentesítést is végez, valamint
  • olyan irányt és magasságot határozott meg a trolihálózat nyomvonalának a kialakításakor, ami csak kismértékben érinti a meglévő fákat, és a szükséges munkák nem károsítják a zöldfelületet.

(fotók: BKK)

A kivitelezés később szükségszerűen ideiglenes forgalmi változásokkal – csúcsidőben sávszűkítéssel, csúcsidőn kívül kisebb forgalomkorlátozással vagy lezárással – jár, és a munkák során lesznek olyan rövid időszakok, amikor a 74-es trolibusz terelve közlekedik. A közösségi közlekedési változásokról és a módosított útvonal részleteiről a BKK részletesen tájékoztat majd.

Bővítési lehetőségeket teremt a zuglói fejlesztés

A felsővezeték-hálózat fejlesztésével a mai hálózaton nagyobb megbízhatósággal közlekedhetnek a trolibuszok, illetve az önjáró képességüket azokon a területeken hasznosítsák, ahol nincs felsővezeték. A fővárosi trolibuszhálózat-fejlesztési projekteket így lehet a leghatékonyabban megvalósítani.

A zuglói fejlesztés közvilágítási, szegély- és forgalomtechnikai korrekciói komplexen segítik az arra közlekedőket. A beruházás nem csak a XIV. kerület közlekedésére lesz jelentős hatással: a Kacsóh Pongrác úti–Állatkerti körúti „kanyar” lehetőséget ad arra, hogy a BKK később továbbfejlessze és -bővítse a trolibuszhálózatot. Az esetleges változásokról a BKK társadalmi egyeztetést is indít majd.

A fejlesztés tervezetten az Európai Unió IKOP Plusz-1.1.0-23 programja finanszírozásával valósulhat meg. Mivel a támogatási szerződést a magyar állam még nem kötötte meg a BKK-val, a kivitelezést a Fővárosi Önkormányzat előfinanszírozza.

Így zajlik a trolibusz-közlekedés megújítása és bővítése

A BKK elkötelezett a környezetbarát közösségi közlekedés és a fenntartható működtetés mellett, ezért – kapcsolódva a Fővárosi Önkormányzat törekvéseihez – a trolifejlesztésekben látja a közlekedés zöldítésének gazdaságos lehetőségét. A következő években a BKK új vonalakat létesítene a főváros több részén is, illetve a meglévőket meghosszabbítaná.

A tervek szerint nyár elejétől jár az új 81-es troli, ami gyorsabb és kényelmesebb közlekedést jelent Zugló Alsórákos részén, és a Miskolci utcán közlekedve kapcsolja össze a Mexikói úti metróállomást az Örs vezér terével.

Ezzel párhuzamosan folytatódik a járműbeszerzés: további százhatvan új trolival bővülhet a járműflotta. A BKK megteremtette annak a lehetőségét, hogy – ha rendelkezésre állnak a szükséges források – korszerű, környezetbarát, alacsonypadlós trolibuszok érkezzenek Budapestre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Ganz és MÁVAG: ki viselheti a patinás elnevezést?

iho/vasút   ·   2025.04.15. 09:00

A hazai vasúti járműipari vállalatok keresik azt a márkanevet, ami segíthetné a piaci pozíciójukat. A nagymúltú Ganz–MÁVAG névre többen is pályáznának, de a nemzetközi piacok meghódításához inkább jó termék, mint történelmi márka segítene.