Buszfesztivál tizedszer
A rendezvényt Vincze-Pap János, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke nyitotta meg. Beszédében összefoglalta a szövetség 2009-es megalakulása óta történteket, pontosabban nem történteket. Évek óta pang ugyanis a hazai buszpiac, és ez éreztette a hatását a buszfesztiválon. Számos hazai és külföldi gyártó is távol maradt a rendezvénytől, de sok résztvevőn is látni lehetett, hogy csak kötelességből jöttek el.
Vincze-Pap János beszédében kitért a jövőbeli Rába–Volvo-együttműködésre, különösképpen a gyár által megcélzott mindössze 30 százalékos hazai részarányra, amit az összes többi hazai gyártó felül tudna múlni, ha kapna végre megrendelést.
EvoBus HungáriaA pangó hazai buszpiacon tulajdonképpen csak az Evobus ért el komolyabb sikereket, a 159 budapesti mellett nemrégiben elnyerték a 25 kecskeméti hibrid busz szállítására kiírt tendert is. A cég standján a fővárosba szánt szóló és csuklós Citaro C2 egy-egy példányát állította ki. Az EvoBus csoport másik felét jelentő Setra képviseletében egy új, 515 HD-t hozott el a cég.
KravtexA hazai gyárak közül mindössze a győri cég könyvelhet el kisebb sikert, a Pécs által bérbe vett Citadellek beindíthatják a gyártósorokat a Rába-parti városban. A városi kocsi mellett a cég teljes termékpalettája is felsorakozott, az elővárosi Econell, a távolsági Optinell és Inovell. A városi kivitelű, háromajtós Econell a pécsi tesztköreit otthagyva jött el Tökölre, hogy a parkoló és a kiállítási terület között ingázókat szállítsa.
WebastoAz elsősorban autóbuszklímáiról ismerős cég a két hazai S91-est állította ki standján. A prototípus kocsi immáron négy éve szolgálja a gyömrőieket, ez idő alatt komolyabb műszaki meghibásodása nem volt, mindössze adminisztratív (forgalmi vizsgák, stb.) okokból állt pár napot. A másodikként elkészült példány hamarosan bevonul a cég műhelyébe, ahol kicserélik az üléseit, majd átfestik skyblue színre, és a BKV fogja bérbe venni.
A jövőt firtató kérdésünkre Adamis Gábor, a cég ügyvezetője elmondta, hogy S95-ösről továbbra se álmodjunk, a cég figyelmét jelenleg olyan problémák kötik le, mint az Euro 6-os motor vagy az elektromos hajtás.
NABIA cég továbbra is jelentős sikereket ér el Amerikában, idehaza azonban továbbra sem találtak érdeklődőt a standjukon kiállított Sirius család városi és elővárosi változatára. Miskolc ugyan mutatna némi érdeklődést egy esetleges CNG változat iránt, a cég figyelmét azonban jelenleg sokkal komolyabb problémák kötik le, új busz beszerzéséről egyelőre álmodni se mernek a borsodi megyeszékhelyen. A buszfesztiválok immáron állandó résztvevője a NABI Compobus-prototípusa, a jármű idén is ingajáratban közlekedett a két helyszín között.
IkarusA Magyar Autóbuszgyártó Kft. a BKV-nál közlekedő V187-esét hozta el a tököli repülőtér betonjára. A BKV nem szívesen adta kölcsön a kocsit, mivel elégedettek vele, a busz kora délután el is hagyta a helyszínt, mivel a fővárosban szükség volt rá a délutáni csúcsban. A cég gőzerővel gyártja a Szegedre készülő trolibuszok kocsitestét, az első példány hamarosan el is indul Csehországba, ahol majd az elektronikát szerelik bele.
További magyar gyártókA Kamionfényező Kft. és az M6Log Kft. közös standjukon különféle kialakítású mikrobuszokat állított ki, valamint a Hunnoid fantázianevű multicsuklós mikrobusz terveit. Érdekes kezdeményezés, kíváncsian várjuk az első prototípust.
A kecskeméti Auto Univerzál Kft. pedig két, felújított Ikarust mutatott be. A Kunság Volán az utóbbi időben nagy tételben vásárolt selejtezett buszokat a többi Volántól, amit aztán a többségi tulajdonában lévő Auto Univerzállal újíttatott fel. Közelebbről megtekintve a volt Zala Volán-os E95-öst, és a volt Tisza Volán-os E14-est, kijelenthetjük, hogy magas színvonalú munkát végzett a cég, úgy néznek ki a kocsik, mintha most gördültek volna ki a gyárkapun.
Volvo, ScaniaA Volvo a szokásos két távolsági kocsi (9500 és 9700) mellett idén egy új homlokfalas, használt Volvo 7700A-t mutatott be. Utóbbi szép, megkímélt állapotú jármű, így sok cég érdeklődését felkeltheti. A Scania a Borsod Volánnál nemrég debütált Touring HD-t, és egy Pannon Volán-os Omniexpresst állított ki.
VDL-BovaA holland gyártót idén a 2012-es év buszának választott Bova Futura képviselte, valamint elhoztak két amszterdami csuklóst. A Volvo alvázas Berkhof Premier kocsikat még az Orangeways hozta be az országba, a cég csődje óta azonban a Volvo Hungária-telep vendégszeretetét élvezték a kék-fehér csuklósok.
OldtimerekNyugodtan kijelenthetjük, hogy a rendezvény üres lett volna az öreg buszok nélkül. Ez a nyilvánvaló bók mellett arra is utal, hogy a rengeteg hiányzó cég keltette űrt töltötték be a veterán kocsik. Szinte a teljes veterán Ikarus-paletta felvonult, a legelső Ikarus 30-as mellett 311-esek, 55-ösök, 620 és 630-asok sorakoztak fel. A BKV a hétvégenként ismét aktív 180-assal emelte az oldtimerszekció fényét. Az „újabb” generációt képviselte egy szépen felújított 255-ös, egy exnémet 415-ös és egy Kisalföld Volán-os 280-as.
Örvendetes számban vettek részt a rendezvényen a beszállítóipar képviselői is, rájuk nem lehetett panasz, igaz, a szervezőkre sem. Rengeteg kiegészítő programot szerveztek a buszok mellé: sétarepülés, helikopterezés, segwaybemutató és off-road túra színesítette a programot.