Svéd–kínai buszok a Borsod Volánnál

Ács Attila   ·   2013.02.28. 14:00
scaniatouring_fooldal

Az idei év folyamán ez már a második hír, ami új buszok forgalomba állásáról számol be: néhány héttel ezelőtt hat új Credót állított hadrendbe a Kisalföld Volán, most pedig öt Scania-Higer érkezett a Borsod Volánhoz. A mennyiség szerény, a semminél viszont mindenképpen jobb.

A miskolci központú cég járműparkjára rá is fér a fiatalítás, hiszen az átlagéletkor közel 15 év, ami körülbelül a kétszerese a nyugat-európai értéknek. Az öt Scania-Higer azonban csak az előhírnöke az idei beszerzéseknek: a tervek szerint az év második felében további öt ugyanilyen, valamint 31 helyközi, elővárosi és 7 csuklós buszt is vásárolna a cég MFB-hitelből.

Scania Touring HD<br>(kép: Scania)

Az új jövevények típusa Turing HD, a Scania kínai partnerénél, a Higernél készültek. A svéd céget senkinek nem kell bemutatni, a Borsod Volánnál is számos autóbusz fut ilyen alvázon, kedvező tapasztalatokkal, a kínai partner neve viszont sokak számára még ismeretlenül csenghet. Nem csoda, hiszen alig 15 éve létezik csak a gyár, a fejlődés viszont rohamléptékben történt, így tavaly például már közel 25 ezer buszt értékesítettek, nagyrészt belföldi piacra, de néhány tucattal már akár Nyugat-Európában is lehet találkozni. Koppintásról jelen esetben szó sincs, a Touringot a svéd dizájnerek és mérnökök iránymutatása alapján közösen fejlesztette a két gyár.

A Scania termékpalettáján ugyan már hosszú évek óta szerepelnek turistabuszok, de ezek karosszériáját a spanyol Irizar készíti. A minőséggel semmi gond nincs, az ár azonban sokak számára magas, ráadásul az Irizarnak nem a Scania a kizárólagos partnere, más alvázakat is használnak. A svéd cégnek így jól jött egy olcsó, kvázi saját turistabusz, amivel megerősíthetik pozíciójukat Európában, illetve szerte a világban.

A busz utastere<br>(fotó: Scania)

A Borsod Volán buszai darabonként 59,9 millió forintba kerültek, 12 méter hosszúak, 49+1+1 férőhelyesek, tehát – mint az ebben a kategóriában megszokott – állva nem is lehet utazni rajtuk. Motorjuk 400 lóerős, a sebességváltó Opticruise típusú, automatizált. A buszok Tempo100-as vizsgával is rendelkeznek, klímával, LED-es kijelzőkkel, wc-vel, konyhával és wifivel is fel vannak szerelve. Az MHX-251-255 rendszámot viselik, az Ózd–Budapest, a Tiszaújváros–Budapest, valamint a Miskolc–Debrecen–Hajdúszoboszló vonalon lehet velük találkozni.

És hogy miért nem magyar buszt vásárolt a cég? Mert magyar gyártó nem nyújtott be ajánlatot, a Scania mellett csupán a Volvo és az MAN indult.


Kapcsolódó hírek