Ikarus 180-assal Szentendrére

Arnold Balázs   ·   2013.04.03. 15:15
kiskep_ik180

Április hatodikától előreláthatólag június végéig minden szombaton nosztalgiabusz közlekedik a budapesti Széll Kálmán tér és a BKV Szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum között. Ezzel a Budapesten immár hagyománnyá vált nyári nosztalgiavillamos-üzem mellett – kísérleti jelleggel – a nosztalgiabusz-közlekedés is beindul az ország egyetlen muzeális, veterán csuklós Ikarusával, egy Ik180-as autóbusszal.

A BKV egyetlen megőrzött Ikarus 180-asa<br>(fotó: Halász Péter/BKK)

A buszok a Széll Kálmán téren a metrópótló autóbuszok megállóhelyéről, Szentendrén a HÉV-pótló autóbuszok megállójából indulnak:

  • Indulási időpontok a Széll Kálmán térről: 09:30, 12:00, 14:30
  • Indulási időpontok Szentendréről: 11:15, 13:45, 16:15

A buszon különleges díjszabás érvényes. A menetdíjak a következők:

  • Felnőtt (14 év felett): 800 Ft
  • Gyermek (3–14 év között): 500 Ft (6 éves kor alatt a múzeum látogatására is jogosít)
  • Felnőttmenettérti (14 év felett): 1000 Ft
  • Gyermekmenettérti (3–14 év között): 600 Ft

Utasaink az autóbuszra olyan menetjegyet is válthatnak, amelyek egyben feljogosítanak a Városi Tömegközlekedési Múzeum kiállításának megtekintésére is. Ezek árai:

  • Felnőtt (14 év felett): 1100 Ft
  • Gyermek (6–14 év között): 750 Ft
  • Felnőttmenettérti (14 év felett): 1300 Ft
  • Gyermekmenettérti (6–14 év között): 900 Ft

A busz befogadóképessége 40 fő, jegyet érkezési sorrendben a helyszínen, a kalauznál lehet váltani. A nosztalgiabusz várhatóan három hónapig közlekedik majd, kísérleti jelleggel.

Az Ikarus 180-as csuklós autóbusz prototípusát az 1961-es Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatták be, igaz, az itt kiállított kocsi – megfelelő hajtáslánc hiányában – még nem volt üzemképes. A sorozatgyártás megkezdése után az Ikarus 180-as és szóló párja, az Ikarus 556-os típusokból évente ezres nagyságrendben gyártott az Ikarus, és a gyár ötvenezredik autóbusza is egy Ikarus 180-as volt.

A típus különböző változatait exportálták a szovjet, keletnémet, román, bolgár, sőt egyiptomi, iraki, tunéziai, lengyel és mongol városokba is. Magyarországon a csuklós 180-as jellegzetesen budapesti kocsi lett, vidéki városokba alig kerültek ezekből a járművekből. A típus gyártását 1974-ben fejezték be, amikor már folyt az Ikarus 280-asok gyártása.

A most a nosztalgiaüzemet szolgáló kocsit a BKV őrizte meg az utókornak, és muzeális tevékenységük keretében újították fel. Most üzemképessé téve ismét szállít utasokat, akik között biztosan lesznek olyanok is, akik nosztalgiával állapítják majd meg, hogy a 40 ülőhelyes buszban még az egykori ülőkalauznak beépített ülés is látható.

Az autóbusz 2012 végén a Nemzeti Közlekedési Hatóság előtt sikeres vizsgát tett, így utasszállításra alkalmas minősítést szerzett, számolt be róla a BKK.

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.