Búcsúzó El Al-Jumbók, újabb matricás Taurus – ez történt a héten a közlekedésben
Fogynak az Ég Királynői. Az El Al is elbúcsúzott a Jumbótól: az izraeli légitársaság utolsó Boeing 747-ese november 3-án, vasárnap tízezer láb magasan repülve egy négyhajtóműves alakot rajzolt a Földközi-tenger délkeleti részének egére, így emlékezve a közel fél évszázadnyi szolgálatra. Az El Al negyvennyolc éve, 1971 óta repülte a Jumbókat, összesen huszonhárom géppel, melyek időnként Budapesten is megfordultak. A légitársaság intenzív flottafrissítése 2016-ban kezdődött meg: a nagy hatótávolságú típusok közül a Boeing 767-eseket és 747-eseket modern, kisebb fogyasztású kéthajtóművesekkel váltják le. Az első Jumbót még azon az éven nyugdíjazták is.
Buszjáratok álltak le Miskolcon sofőrhiány miatt. A borsodi megyeszékhely tömegközlekedését intéző MVK Zrt. november 4-e, hétfőtől határozatlan időre megszüntette a 22-es és a 90-es buszokat, valamint a Miskolci Egyetemet kiszolgáló ME buszjáratot, a 21B és a 67-es viszonylatokon pedig több reggeli és délutáni csúcsidőszaki járatot törölt a menetrendből. Az újonnan megválasztott miskolci polgármester, Veres Pál a helyzet kezelése érdekében válságmenedzserre bízta az MVK-t. A társaság az elmúlt évek alatt különböző okokra hivatkozva folyamatosan nyirbálta meg a miskolci tömegközlekedést, számos buszjáratot megritkítva.
Újabb adag Vectront vesz a BLS Cargo. A svájci magán-vasútársaság a többáramnemű (MS verzió) gépeket tehervonatok továbbítására fogja használni. A 6400 kilowatt teljesítményre és százhatvan kilométer per óra sebességre képes Vectronokat 2020 vége és 2025 között fogja leszállítani a gyártó. Az új járművek a Hollandia/Belgium–Németország–Svájc–Ausztria/Olaszország tengelyen fognak nemzetközi tehervonatokat továbbítani, régebbi mozdonyokat kiváltva, növelve ezzel a szállítási kapacitást. A BLS Cargo jelenleg is használ már tizenöt Vectront, a gépeket 2015 márciusában rendelték a Siemenstől.
Vasúti híd épülhet a vágányok felett Ferencvárosban. A fővárosi állomás végpontjánál különszintű kapcsolatot hoznának létre a jelenlegi szűk keresztmetszet feloldása érdekében. A pályázati kiírás szerint a beruházás során megépíteni tervezett, körülbelül ötszáz méter hosszú műtárgy az állomás végponti kitérőkörzete fölött egy villamosított vágányt emelne át, teljes hosszban körülbelül ezer méteren, a nyugati végén pedig közvetlenül kapcsolnák össze a létrehozni tervezett Danubius vasúti megállóhellyel. A megoldással egyes szintbeni vonatkeresztezések kiválthatóak lehetnek, növelve az áteresztőkapacitást.
Újabb matricás mozdony a magyar síneken. Mária Terézia 1769. november 7-én orvosi karral egészítette ki a Nagyszombati Egyetemet, létrehozva ezzel a budapesti Semmelweis Egyetemet. A megalapítás kétszázötvenedik évfordulójára emlékezve a MÁV-Start matricával díszítette fel a 470 006-os Taurust. A jubileumi év alkalmából már tavasszal megkezdődött a közös munka a MÁV és az oktatási intézmény között, melynek eredményeképpen csütörtökön stratégiai együttműködési megállapodást írtak alá a felek.
Megkezdődött a tapolcai vonal villamosítása. A 29-es vonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti, ötvenöt kilométeres szakaszán már alapozzák is a felsővezetéktartó oszlopokat. A Balaton északi partján futó vaspálya villamosításán felül Polgárdi, Balatonkenese és Balatonfűzfő állomásokat átépítik és akadálymentesítik. A beruházás az Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP) keretében, megközelítőleg huszonhárommilliárd forint uniós és állami támogatásból valósul meg, a Vasútvill Kft. és az R-Kord Kft. alkotta ÉB 2018 konzorcium kivitelezésében.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!