Boeing – keskenytörzsű fejlemények
Nem kevesebb mint hetven repülőgép megvásárlására kötött szerződést a korábbi szándéknyilatkozat után a Turkish Airlines és a Boeing: a gépek közül 40 737 MAX 8-as, tehát a keskenytörzsű típus most készülő újrahajtóművezett változata, ugyancsak a MAX-sorozatból vásárol a társaság kilenc hosszú törzsű MAX 9-est és 20, most gyártásban lévő Next Generation 737-800-ast is. Az üzlet értéke listaárakon 6,9 milliárd dollár, ráadásul a megállapodás még opciót is tartalmaz plusz 25 MAX-8-asra.
Ez a Boeing és a Turkish eddigi együttműködésének legnagyobb üzlete, amely a társaság elnöke, Temel Kotil szerint fontos hozzájárulás a Turkish Airlines globális növekedéséhez. Az elnök ezt a faktort külön erősen hangsúlyozta, jelezve, hogy a légitársaság világszerte jelen van a különböző országokban, és arra törekszik, hogy a legerősebb globális hálózatot építse ki. Ebben hosszú távú partnere és ennek fontos tényezője a Boeing, mondta a Turkish elnöke. Amúgy a teljes képhez hozzá tartozik, hogy a Turkish komoly mennyiségben rendelt keskeny- és szélestörzsű gépeket a konkurens Airbustól is.
A Boeing európai eladási főnöke, Todd Nelp elmondta, a MAX-változat fix rendelésállománya ezzel az üzlettel 1285-re emelkedett, összesen nem kevesebb, mint 3100 NG és MAX keskenytörzsűt kell legyártani a vásárlóknak. A Turkish jelenleg 85 NG 737-est üzemeltet, erre alapozva sikeres rövid- és középtávú hálózatát, mondta a Boeing-vezető. A Turkish egyébként 99 ország 220 célállomására repül, néhány hete vette át századik Boeing-repülőgépét, jelenleg a keskenytörzsű 737-esek mellett nagy hatótávolságú 777-300ER-eket üzemeltet, és ugyancsak 737-esek és 777-esek szerepelnek – összesen ugyancsak száz példány – a légitársaság rendelési listáján.
Egy másik fontos hír az amerikai gyártó keskenytörzsű ágazatáról a megállapodás az Egyesült Államok egyik legsikeresebb, diszkont-modell szerint működő légitársaságával: az eddig is tisztán 737-es flottát üzemeltető Southwest Airlines lesz a MAX-gépcsalád legkisebb, 7-es tagjának kibocsátó légitársasága. A Dallas-központú cég harminc 30, jelenleg gyártás alat lévő Next Generation gépre szóló rendelését módosította MAX-7-esekre, a gépek leszállítását 2019-ben kezdik el.
Mint arról már korábban beszámoltunk, az amerikai gyártó három verzióban tervezi az újrahajtóművezett, továbbfejlesztett gép gyártását, a legnagyobb a 9-es és a legkisebb a 7-es változat. Ez annyit jelent, hogy a jelenleg repülő legkisebb NG-737-esnek, a 600-asnak nem lesz MAX-utódja, és az eddigi rendelések is azt jelezték, hogy a légitársaságok elsősorban a nagyobb befogadóképességű, hosszabb törzsű 8-as és 9-es változatokat preferálják, mert ezeknek az egy utasra jutó üzemeltetési költségei alacsonyabbak, mint a kisebb 7-es változaté. Jellemző a mostani vásárlási logikára, hogy míg a jelenleg gyártott 737-800-asokból 2867-et szállítottak már le és 1295-öt kell még leszállítani, addig a 700-asoknál az átadott gépek száma csak 1091, a legyártandóké csupán 219.
A Southwest üzletpolitikája azonban feltehetően a legkisebb altípusnak a használatát is gazdaságossá teszi, aminek az a feltétele, hogy a 7-eseket lehetőség szerint mindig teljes, vagy csaknem teljes töltöttséggel repültessék.