Az olaszoknak is megvan a maguk túl nagy vonata
Nemcsak a Déli alagútjának túl magas a KISS: a Trenord emeletes Hitachi-motorvonatai sem férnek be a Milánó–Como San Giovanni–Chiasso útvonalon található egyik alagútba.
Problémákkal néz szembe az Olaszország és Svájc közötti nemzetközi járatain a regionális olasz magán-vasúttársaság: a két éve forgalomba állított Caravaggio márkanevű szerelvényekkel nem tud átjárni Svájcba, mivel a kétszintes járművek kocsiszekrényének magassága egyszerűen túl nagy a Monte Olimpino 2 alagúthoz. Ezért ha az útvonalon jelenleg használt régebbi, a Trenord és az olasz nemzeti vasúttársaság közös tulajdonában álló TiLo (Ticino-Lombardy) vasúttársaság vonatai közül valamilyen ok folytán kiesik egy – amire a koruknál fogva jó esély van -, azt nem lehet a Hitachi-vonattal pótolni. Ilyenkor a Milánóból a svájci Chiassóba az S11-es járattal utazóknak Como San Giovanninál át kell szállni. Például december 6-án is sor került ilyenre, ráadásul ekkor nem is volt azonnali pótlás, több száz utas várakozhatott az állomáson arra, hogy tovább utazzon Svájcba – az eset jelentős hírverést kapott az olasz médiaforrásokban.
A gond viszont nem újkeletű: a lombardiai vasúttársaság, a Trenord által rendelt és Lombardia mobilitási forradalmaként aposztrofált Caravaggiókat egész egyszerűen nem a Chiassóba vezető alagutakhoz tervezték. A Hitachi Rail Italy által Reggio Calabriában és Pistoiában megépített vonatok első kész példánya 2020 februárjában közlekedett először Rho és Como San Giovanni között.
A Trenord tisztában van azzal, hogy habár a Caravaggiók ultramodernek, azonban túl nagyok – az emeletes vonatokat elsősorban a lombardiai regionális és elővárosi útvonalakra tervezték. Ezek egyike az S11 jelű Como San Giovanni–Milánó–Rho elővárosi viszonylat, mely nagy utaskapacitású szerelvényeket kíván.
Az olasz La Provincia arról ír, hogy a helyzet nem először kap hírt az olasz médiában. Tavaly nyáron például hasonló helyzet állt fenn napokig: a régi vonatok légkondicionáló rendszere már nem bírta a nagy meleget, ezért a Trenord Caravaggiókat állított be – amik viszont nem tudnak átmenni Svájcba.
A vasúttársaság szerint viszont egyértelmű, hogy nem az új vonatok nem megfelelőek, hanem a chiassói alagút nem felel meg a Lombardia régió által támasztott vasúti mobilitás kapacitási igényeinek. Jelenleg úgy tűnik, hogy a vasúti pályahálózat-működtetők nem tervezik az alagút átalakítását, ezért a regionális vasúti szolgáltatási tervben a Hitachi-vonatokkal már évek óta comói átszállással számolnak az S11-es viszonylaton. A nemzetközi utasok számára a helyzet akkor lesz sokkal rosszabb, ha a régi vonatokat egyszer leállítják, mert akkor minden járatnál át kell majd szállni. A Trenordtól közölték, Como San Giovanni és Ticino kanton között jelenleg óránként három regionális nemzetközi járatot: az RE80-ast, az S40-est és az S10-est lehet igénybe venni – számol be a Rail Tech.
(Nyitóképünkön a Trenord egyik kétszintes Hitachi Caravaggio szerelvénye. Kép forrása: Trenord / railtech.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!