Ahol már több az éves bérlet, mint az autó

iho/közút   ·   2017.02.06. 13:45
becs_wiener_linien_0_busz

Rekordszámú, 954 millió 200 ezer utasa volt tavaly a bécsi tömegközlekedési vállalatnak, a Wiener Liniennek. A személyszállító cég ezzel egymás után harmadik éve döntötte meg a saját rekordját, ráadásul végre sikerült átlépnie a 950 milliós álomküszöböt is. A következő nagy ugrást 2020-ra tervezik, addigra évi egymilliárd utast szeretnének szállítani a járataikon.

A másik nagy eredmény – ami szintén rekordnak számít –, hogy 2017 elején 733 ezer éves bérlet volt forgalomban Bécsben, ami több, mint a forgalomban lévő személyautók száma. A Statistik Austria legfrissebb hozzáférhető adatai szerint ugyanis 2015 végén 685 ezer személygépkocsinak volt érvényes forgalmi engedélye az osztrák fővárosban. 2007-ben ez még éppen fordítva volt: kétszer akkora volt az autók száma, mint az éves tömegközlekedési bérleteké.

Noha a bécsieknél egyértelműen a tömegközlekedés vezet – útjaik harminckilenc százalékát teszik meg busszal, metróval vagy villamossal, míg autóval csupán huszonhét százalékot –, a Wiener Linien tovább szeretné növelni a népszerűségét. Ennek érdekében folyamatosan fejleszti a közlekedési hálózatát és modernizálja a járműparkját: idén összesen 413 millió eurót fordít ilyen célra.

(fotó: Wiener Linien)

A tervek szerint szeptember 2-ától vehetik például birtokba az utasok az U1-es metró új szakaszát, amelyet 4,6 kilométerrel és öt megállóval toldanak meg. Azzal, hogy a bécsiek már Oberlaaig utazhatnak a metróval, évente 14 ezer tonnányi szén-dioxidtól kímélik meg a levegőt. Ennyi károsanyag megkötéséhez további ezer fasori fát kellene elültetni a városban.

Idán tovább folytatják az U4-es metró felújítását, és várhatóan kiírják a pályázatot az U2/U5 új megállóira. Nem marad abba a járműpark megújítása sem. Az eddig forgalomba állított kétszáznegyven új busz mellé idén további huszonhat szóló, tizenkét csuklós és tizenhét extra hosszú csuklósbusz érkezik. Ezen kívül hat alacsonypadlós villamos- és két metrószerelvénnyel bővül idén a Wiener Linien járműparkja, összesen 55 millió euró értékben.

Mivel az emberek egyre több közlekedési eszközt kombinálnak útjaik során, a Wiener Linien olyan mobiltelefonos alkalmazást fejleszt, amely a legkülönbözőbb helyváltoztatási módozatokat kombinálja az útvonaltervezés során. Így a kínálatában a busz, metró, villamos mellett már a közösségi kerékpár, a taxi és a carsharing autó is szerepel, ráadásul ezeket rögtön bérbe is lehet venni az alkalmazáson keresztül. Az ingyenes WienMobil alkalmazást idén mutatják be a bécsieknek és minden hasonló appot kivált majd.

Nemcsak az utasszám és az éves bérlet terén könyvelhetett el jó eredményeket a Wiener Linien, hiszen 2016-ban tovább csökkent a bliccelők száma. A jegyellenőrök 6,6 millió utast ellenőriztek, akik közül csupán 113 ezer, vagyis 1,7 százalék nem tudott felmutatni érvényes jegyet vagy bérletet. 2015-ben ez az arány még 1,8 százalék volt – igaz, akkor 7,9 millió utas jegyét ellenőrizték. 2016-ban egyébként éppen az U4-es metró felújítása miatt csökkent az ellenőrzések száma, mivel a jegyellenőrök egy részét inkább információs személyzetként állították hadrendbe.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Az NSK csapágyinnovációi az InnoTrans 2024-en

iho/vasút   ·   2024.07.03. 12:00

A japán gyártó a közelgő InnoTrans 2024 nemzetközi közlekedéstechnológiai vásáron mutatja be, miként segíthetik világelső megoldásai az európai vasúti ágazatot abban, hogy a szegmens lépést tartson a növekvő fogyasztói elvárásokkal.

Közlekedésfejlesztés Közút Közlekedéstervezés Automobil

Újlipótvárosban az autósok mintegy fele szabálytalanul parkol a járdán kijelölt helyeken

iho.hu   ·   2024.07.02. 12:00

A helyi civilek azonnali megoldást kérnek az önkormányzattól, miután kiderült: a járdán ferdén kijelölt helyeken negyvenkilenc százalék szabálytalanul parkol, harminc helyszínen hiányoznak a parkolást jelző kötelező táblák és felfestések, illetve továbbra is több ingyenes parkolási engedélyt adnak ki, mint ahány parkolóhely összesen van a városrészben.