A Pannóniától a Metropolig, avagy éjszakai utazás Prága és Budapest között

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.07.22. 13:45
kiskep

Prága és Budapest között a vasúti közlekedés meglepően magas színvonalú. A nappali járatok hajnali 5 óra és délután 15 óra között egy kivétellel (EC 172/173 Vindobona) kétórás ütemben követik egymást oda-vissza. Az éjszakai kapcsolat viszont csak egyetlen egy járatpáron zajlik, de ez is elegendőnek látszik. A Berlint Budapesttel és Béccsel összekötő Metropol EuroNight vonaton járnak a Prága és Budapest között közlekedő közvetlen kocsik is. Persze nem volt ez mindig így...

Metropol EN érkezik a jól ismert színes szerelvényével<br>(a másképp nem jelölt fotókat Kadocsa Gyula készítette)

Először is kötelező megemlíteni a Pannónia nemzetközi gyorsot (a nyolcvanas években expressz kategóriájú volt), amelyik egy bevált járat volt Berlin, Prága, Budapest, Bukarest és Szófia között. A rendszerváltást követően természetesen ezt a vonatot is megnyirbálták, 1991/92-ben már csak a Prága–Bukarest szakaszon közlekedett, egy évvel később már csak mint egyedüli éjszakai kapcsolat Prága és Budapest között, hiszen időközben az Amicust is megszüntették. Az 1993/94-es menetrendben a Pannónia nemzetközi gyorsvonat a Prága–Kolín–Havlíčkův Brod–Brno–Pozsony–Érsekújvár–Párkány–Szob–Budapest Keleti pu.–Bukarest útvonalon járt 22:43-as indulással a cseh fővárosból, s 7:47-es érkezéssel Budapestre. Budapestről 21:10-kor indult a járat, Prágában pedig 6:01-kor volt. Abban az időben még a bautzeni katonazöld cseh A, B, BDs kocsik jártak egy-két román hálóval tarkítva. A Prága és Budapest közötti közvetlen kocsik (B+AB+Bc+WLAB) is ezen a vonaton voltak, amelynek élén a csehszlovákból szlovákká vált 350-es Gorillák teljesítettek szolgálatot. Az 1995/96-os menetrendi időszakban a Pannónia budapesti „kurzvágenjei” egész Lőkösházáig lettek meghosszabbítva, s a Pannóniára csatolták a bolgár tengerpartra tartó hálókocsikat is (a nyári szezonban). Ezt követően sokáig nem nyúltak a vonathoz, tizenegy éven át maradt minden a régiben, csak néhány perces tologatás történt menetrendváltásokkor, majd 2006/2007-ben először tűnt fel a Siemens-hálókocsi (WLABmz ČD), ami már sejttette, új korszak veszi kezdetét. Egy évvel később aztán Prágából egy órával hamarabb indult (21:53-kor), Budapestre pedig 7:03-kor érkezett, visszafelé pedig 19:40 és 6:14 között közlekedett a megszokott útvonalon. Ekkor már magyar fülkések is „startoltak” a vonaton, de a háló- és fekvőhelyes kocsik maradtak a csehek. Akkoriban is Lőkösházáig járt a stokk. A 2008/09-es mentrendben aztán már hiába kerestük a Pannóniát a cseh és szlovák menetrendben, Prága és Budapest között megszüntették.

Nyugatiba tartó nemzetközi gyors még eredeti festésű cseh kocsikkal Rákospalota-Újpesten

Mivel a ČD-nek ezután is szüksége volt a nyári szezonban Bulgáriába közlekedő hálóit eljuttatnia Budapestre, s egyben a Prága–Budapest viszonylatot sem szerette volna teljesen faképnél hagyni, így kelhetett étre – bár csak rövid ideig az Amicus gyorsvonat. Ekkor már közlekedett a Metropol EN is, de a külön Prága–Budapest stokk az Amicuson közlekedett Prága és Leventevár (Břeclav) között. Itt aztán átcsoportosították végül a Metropolra. Sőt az Amicus csak a nyári szezonban jött Budapestre, azon kívül csak Leventevár volt a célállomás. Az Amicuson Keszthelyi célállomással is jártak fülkés kocsik. A 2008/09-es menetrendben érdekes útvonalra terelték a gyorsvonatot, mégpedig a Prága–Pardubice–Česká Třebová–Olomouc–Přerov–Otrokovice–Hodonín–Břeclav–Pozsony–Rajka–Hegyeshalom–Győr–Komárom–Budapest Keleti útirányra. A 471-es számmal közlekedő Amicus Prágából 21:40-kor indult, s 8:19-re érkezett a Keletibe, mindeközben a Metropol (amire ugye Břeclavban átkerültek a hálókocsik) 8:32-re volt bent a Keletiben. A páros Amicus 19:40-kor indult el Budapestről, s 6:22-kor érkezett a prágai főpályaudvarra. Az Amicusnak fölöttébb érdekes vonatösszeállítása volt, természetesen máshogy nézett ez ki a nyári szezonban és azon kívül. Szezonon kívül Prágából a következő kocsirend volt a megszokott: WLABmz+Bmee (bár inkább sima B járt)+WLABmee+3 B+BDs+AB (mindegyik cseh kocsi volt). Budapestre viszont csak két közvetlen kocsi közlekedett, az első háló Bécsbe járt, a hátsó öt fülkés kocsi pedig csak Přerov állomásig közlekedett, tehát Přerov és Břeclav között csak egy háromkocsis, vonatra hasonlító csatolmány ment. Nyáron azért sokkal jobb volt a helyzet, az Amicuson voltak ugyanis a Burgaszba és Várnába közlekedő közvetlen háló- és fekvőhelyes kocsik, amelyekhez még Pozsonyban is csaptak szükség szerint néhányat. A nyári szezonban még egy román WLABmee is díszítette a szerelvényt. Az elég gyakori gépcserék igazi mozdonykavalkádot kreáltak az egyes szakaszokon: Prágából Přerovig a 150-es Banán húzta a szerelvényt, Přerovtól Břeclavig egy 363-as állt az élre, Břeclav és Rajka között egy 240-es Laminátka gurult az élen, a Keletibe pedig egy V43-as hozta be a vonatot. Egy évvel később azonban ez a színesség abbamaradt, az Amicust átirányították a nappali EC-k vonalára, azaz a Prága–Česká Třebová–Brno–Břeclav útirányra, bár a Rajka–Győr–Budapest irányhoz nem nyúltak (még). A vonat időfekvése is kitolódott, már késő este, 23:11-kor indult a cseh fővárosból, s 8:20-ra érkezett a Keletibe (miközben a közvetlen kocsik a Metropollal 8:32-re érkeztek meg). Budapestről a 470-es Amicus 19:38-kor indult Rajkán át Pozsonyba és Prágába, ahová 6:15-kor érkezett. Érdekes, hogy az Amicus után csak húsz perccel indult a Metropol EN, amelyen a Břeclav állomáson Amicusra átcsoportosított közvetlen kocsik jártak. A szerelvény nagy része a szezonon kívül Brnoig közlekedett, s a budapesti közvetlen kocsik továbbra is Břeclavban kerültek rá a Metropolra. A fülkés kocsik Magyarország felé elfogytak, már csak nyáron egy kupés B csattogott le Lőkösházáig, sőt már a bukaresti román háló sem közlekedett a 2009/10-es menetrendi időszakban. Nyáron azért elég szép szerelvény állt össze a bolgár tengerpart felé menő kocsikból. 2010 végén aztán meg kellett barátkozni a gondolattal, hogy az Amicus nincs többé.

A Nesebar szerelvénye egy forró nyári napon

Az Amicus eltűnésével azonban szerencsére nem tűntek el a budapesti közvetlen kocsik, csak már nem Břeclavban, hanem Pardubicén kerültek át a Metropolról egy belföldi gyorsvonatra (R 718 Pardubice–Praha). Nyáron pedig a tengerparti kocsikat a Prágáig meghosszabbított Nesebar továbbította heti egy alkalommal. Ekkor még a Budapest felé közlekedő közvetlen kocsik is a belföldi 719-es gyorssal jutottak el Pardubicére, ahol egy órás ácsorgás után rákapcsolták őket a Metropol EN vonatra. Prága felé pedig két órával később érkezett a „kurzvágen”, mint a Metropol (hajnali 4:00 helyett 6:19-kor ért be Prágába). A 2013/2014-es menetrendben pedig a következő a helyzet: a Metropol EuroNight, mint egyedüli éjszakai kapcsolat Budapest és Berlin között viszi az aludni vágyó utasokat is Prágába, pardubicei feltartással, visszafelé viszont már az eddig csatolgatott közvetlen kocsik is a Metropolon jutnak el Budapestre, 23:45-ös indulással Prágából. A valamikori Nesebarból már csak egy háló- és egy fekvőhelyes kocsi maradt a nyári szezonra heti egy-két alkalommal. A budapest és Prága közötti közvetlen kocsik mára már elég jó színvonalat értek el, a háló- és fekvőhelyes kocsi is légkondicionált, sőt egy ideje már a másodosztályú kocsi is Bdmpee sorozatú, amelyben ugyancsak van légkondi és konnektor is, valamint kerékpárokat is lehet bennük szállítani. Mivel a Prága–Budapest viszonylat éjszakai kapcsolatát már nem igazán lehet egyszerűsíteni, vagy csökkenteni, ezért reméljük, hogy legalább a Metropol EuroNightot meghagyják. Ez valószínű is, hiszen ezen a vonaton közlekednek a Berlin–Prága–Bécs kocsik is, s a ČD-nek érdeke, hogy Budapest érintésével rendszeresen visszakerüljön Prágába a ČD-s bécsi háló.

A göncölszekeres hálókocsiban már majdnem hotelszobában érezhetjük magunkat, hiszen még kódkártyás zár is van<br>(fotó: České dráhy)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Új ebrendelet lépett életbe a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.11.06. 11:00

Változnak, egyszerűbbé válnak a kutyák és gazdáik utazására vonatkozó szabályok a MÁV-csoportnál. Már mminden helyjegyes vonaton szállítható kis- és közepes termetű kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett.