Szombathelyre vitték a paksi evakuációs szerelvény felét
Érdekes vonat közlekedett szerda délelőtt a paksi vicinálison. Az MTMG 069-es Bobója gépmenetben érkezett Komáromból, hogy az atomerőmű evakuációs szerelvényéből öt kocsit Szombathelyre továbbítson. Megkérdeztük az MVM-et a szerelvénnyel kapcsolatosan, íme a válaszaik.
1. Ezeket a kocsikat milyen gyakran kell megmozgatni, hogy bármikor biztonsággal bevethetőek legyenek?
A vasútüzem havonta minimum egy alkalommal köteles fékpróbát tartani a vasúti kocsiknál, amelynek jegyzőkönyvét eljuttatja a balesetelhárítási szervezethez. Évente minimum 100 kilométert kell megtenni nyílt vasúti pályán, legalább a 100 kilométer/órás sebességet elérve. Évente kötelező műszaki vizsgálaton kell, hogy részt vegyenek a vasúti kocsik, amelyet szakmailag felkészült és erre feljogosított külső vállalkozó hajt végre.
2. Havária esetén az erőmű saját mozdonyának kéne elhúznia a vonatot? Van erre valamiféle extra szabály, például a vasúti szabályozások részben figyelmen kívül hagyása?
Baleseti helyzetben az erőmű mozdonya végzi a szerelvény vontatását, erre rendelkezünk a MÁV által kiadott szabályozással, amely meghatározza a szerelvény közlekedtetésével kapcsolatos szabályokat, útvonalat, sebességét, a vasúti átjárók biztosítását, a jelentési kötelezettségeket, stb.
3. Az atomerőmű mozdonyvezetői rendelkeznek a megfelelő vonalismeretekkel, például legalább Dunaújvárosig?
A mozdonyvezetőink rendelkeznek pályavizsgával Mezőfalva vasútállomásig, évente részt vesznek pályaismereti gyakorlati képzésen az érintett pályaszakaszon.
4. Egyszerre hány ilyen kocsinak kell rendelkezésre állnia?
Alaphelyzetben a kimenekítés több módon tervezett (vasút, busz, saját gépjármű). Mivel a kötött pályás vasúti kimenekítés csak északi irányban lehetséges, ezért minden esetben külön tervezés és döntés előzi meg, hogy milyen eszközökkel történik meg a kimenekítés. Optimális esetben tíz vasúti kocsi áll rendelkezésre, de a felhasználás mértéke mindig az adott helyzettől függ. Amennyiben a vasút nem állna rendelkezésre, akkor is képesek vagyunk a kimenekítés végrehajtására más eszközökkel. A vasút előnye, hogy azonnal rendelkezésre áll és nagy létszámot lehet egy időben mozgatni.
5. A napokban ötöt elvittek a kocsik közül, a maradék is elég kapacitást biztosít? Vagy ilyenkor pótolják más vagonokkal a kapacitást?
Az előző pontnál leírtak adják meg a választ a kérdésekre.
6. Mi célból vitték el az öt kocsit?
Az öt kocsit az éves felülvizsgálat céljából vitték el.
Túl a válaszokon:
A Bobó a Paks–Mezőfalva–Rétszilas–Börgönd–Székesfehérvár útvonalon érte el a 20-as vonalat, amin át Szombathelyre húzta az ex-gyseves BDh és Bh kocsikat. A paksi atomerőmű a 2010-es évek közepén írt ki tendert új evakuációs vagonokra. Információink szerint a Start és a MÁV Nosztalgia is indult a pályázaton, amit végül a GYSEV nyert el. A soproniak tíz kiszuperált, de még műszakilag megfelelő állapotú kocsit szállítottak Paksra. Érdekesség, hogy a vagonok színe megmaradt zöld–sárga, de a tulajdonos nevét átfestették rajtuk az erőműre.
Az evakuációs szerelvény 2016-ban került először a szemünk elé, amikor futópróbára vitték őket az 1-es vonalra. Akkor Paks és Kelenföld között a 010-es Nohabbal húzták a tíz kocsit, majd egy 470-es géppel fordultak meg Nagyszentjános felé. Másfél évvel később megismétlődött a próbafutás, szintén a Nohabbal vitték fel a kocsikat a fővárosba, majd egy Szilivel futottak az 1-es vonalon.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!