Teljessé vált a V-Híd Csoport portfóliója

T. H. F.   ·   2022.12.09. 09:00
22165_DSCF5920_221208

A magyar V-Híd Építő Zrt. biztosítóberendezéseket gyártó közös céget alapít a területen regionális piacvezető, cseh AŽD Prahával. A vegyesvállalat neve utal a Visegrádi Együttműködésre: V4SIL.

A közösen létrehozott társaságban feladat lesz a MÁV előírásainak megfelelő berendezések szoftver- és hardverelemeinek korszerűsítése, későbbiekben pedig gyártása. A cseh gyártó a kor legmodernebb szintjét képviselő rendszeréhez kapcsolódó technológiai transzfert is végrehajt a beruházás során, hogy megteremtse az alapjait a magyar piacra specializált berendezésnek. A közös cég feladata a hazai bevezetés, a magyar vasúti projektekhez kapcsolódó tervezés támogatása, a hazai beszállítók, valamint alvállalkozók képzése és minősítése, illetve az üzemeltető munkájához elengedhetetlen labor-és szimulátorközpont kiépítése, továbbá a fedélzeti berendezések magyarországi telepítése.

A cégalapító ünnepségen Sárváry István, a Mészáros Csoporthoz tartozó V-Híd Zrt. vezérigazgatója elöljáróban bejelentette, hogy a már meglévő MD-80/UVP 2002-es vágányépítő és -átépítő gépláncuk mellé egy újabb ilyen berendezést is vásárolnak, amit a magyar mérnökök kifejezetten a hazai igényeknek megfelelően alakítanak át. Ugyanakkor a Plasser & Theurerrel együttműködésben a pályafenntartó- és vasútépítő gépek közép-európai karbantartóbázisát is létrehozzák. Sárváry István a vegyesvállalat létjogosultságáról szólva elmondta, életképes magyar megoldást szeretnének nyújtani a biztosítóberendezések gyártása terén. A hazai biztosítóberendezés tervezés és gyártás az ezen a területen élenjáró AŽD Praha tudására és eszközei épül, azaz a  cseh gyártó technológiai transzfert is végrehajt az együttműködés során, ez teremti majd meg a magyar piacra specializált berendezések előállításának a feltételeit. A vegyesvállalat létrejöttének köszönhetően tehát megszűnhet a magyar vasúthálózat biztonságos működésének kitettsége.

Sárváry István beszéde (fotók: Vörös Attila)

Maga az AŽD Prahával létrehozott közös vállalat, a V4SIL nem előzmények nélküli. A cseh vállalat a V-Híd csoporthoz tartozó R-Kord partnereként telepíti ugyanis a Szeged−Röszke−szerb államhatár vasútvonal biztosítóberendezését és az ETCS vonatbefolyásoló rendszerét. Az iho kérdésére válaszolva prágai székhelyű cég vezérigazgatója, Zdeněk Chrdle elmondta, az AŽD Praha vasúti biztosító berendezései rugalmasan illeszthetők a magyar rendszerhez, majd hozzátette, nagy reményeket fűznek az együttműködéshez, amelynek keretében a legújabb technológiákat adják át partnerüknek.

„Teljessé válik a csoport vasútépítő portfóliója” – közölte az eseményen Mészáros Lőrinc, a V-Híd többségi tulajdonosa, utalva a vállalatcsoporton belül az utóbbi időben végbement fejlődésre. Mivel a cseh cég befektetőként és fejlesztőként is megjelenik Magyarországon, ez a lépés kifejezi a közös múltú és hasonló gazdasági érdekű országok együttműködésének az igényét. Mészáros Lőrinc hangsúlyozta, hogy a vasútépítés terén eddig a nyugati cégek uralták a piacot – a biztosítóberendezés tervezéssel, gyártással és telepítéssel összefüggésben a Thalest és a Siemenst említette –, ahová most beléphet egy magyar többségű vállalat is.

Zdeněk Chrdle ad interjút lapunknak

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a cégalapító ünnepségén üdvözölte a vegyesvállalat létrehozását, mondván ez nem csupán munkahelyeket teremt, de gondoskodik majd a szakképzett utánpótlásról is. Kifejtette, hogy az elmúlt években általában „a levetett és már karrierjük vége felé közeledő nyugati biztosítóberendezéseket” használták, ami hatalmas versenyhátrányt jelent, most viszont „létrejön az a szellemi, fizikai és pénzügyi kapacitás, amelynek segítségével a magunk erejéből át tudjuk adni a múltnak ezt a versenyhátrányt”.

Felhívta a figyelmet a biztosítóberendezések fontosságára, amelyekre nagy szükség van ahhoz, hogy „a gyorsan fejlődő magyar vasúti hálózaton egyre növekvő és egyre erőteljesebb vasúti közlekedést rugalmasan, gyorsan és biztonságosan bocsássuk át”. Szíjjártó Péter közölte, „a magyar gazdaság jövőbeli növekedése szempontjából kulcsfontosságú, hogy a vasúti közlekedést gyorsan és biztonságosan, valamint menetrendszerűen lehetővé tevő biztosítóberendezések közül a legmodernebbeket alkalmazzuk”.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2024, második nap

iho/vasút   ·   2024.09.26. 13:00

Tizennegyedik alkalommal is megnyitotta kapuit a Berlin Messén a világ legnagyobb vasúti szakkiállítása és -vására. Škoda-újdonságok, kínai közúti villamos, Stadler-innovációk – és még néhány esemény szeptember 25-éről.

Vasút Nagyvasút

Magyarok az InnoTranson, 2024-ben is

iho/vasút   ·   2024.09.24. 11:00

Habár klasszikus magyar vasútijármű-gyártó nem reprezentálja magát idén Berlinben, számos hazai cég bemutatja portfólióját, többek között a Ganz Motor, a debreceni Grampet, a Prolan és a V-Híd is, a Bus Display-en pedig megtaláljuk az Ikarust.