Szigorúbban szabályozzák az ellenőrök munkáját

iho   ·   2015.07.28. 18:45
00kicsi

A vs.hu portál értesülései szerint két kirívó eset vezette arra az illetékeseket, hogy a fővárosi jegyellenőrzés kódexét szigorítsák. Ezzel együtt csökkenhet a BKK járművein dolgozó közterület-felügyelők száma is, ami érdekes paradoxon születéséhez vezetett. Az eddigi kettő plusz kettes (két ellenőr, két közterületes) helyett csak egy ellenőr részvételével, háromfős csapatokban végezhetik az utasok jegy-, és bérletellenőrzését. Az ellenőrzési idő meghosszabbodik, és mondjuk az 54 méteres Combinón a bliccelési lehetőségek is megnőnek: a hátul felszálló egyenruhások elől könnyebben meglóghat a jegy nélkül utazó.

A metrólejáratok ellenőrzésére a szabályzat – úgy tűnik – nem vonatkozik<br>(fotó: Kemsei Zoltán)

A közös ellenőrzések szervezése, irányítása a BKK-tól a FÖRI (Fővárosi önkormányzati Rendészeti Igazgatóság) hatáskörébe kerül, a BKK csak javaslatot tehet.

A szabályozás a mintaszerű bírságolás mikéntjére is kitér. Jegyet ellenőrizni, pótdíjat kiszabni csak az ellenőrnek van joga, a személyazonosság igazolására – az ellenőr felkérése után – csak a közterületes jogosult. Utóbbi kényszerintézkedést is csak akkor alkalmazhat, ha előtte erre figyelmezteti a renitens utast. Ha a bliccelő továbbra is ellenáll, szintén a közterület-felügyelő kérhet rendőri intézkedést, ám ha a hatóság nem érkezik ki negyed órán belül, kötelessége figyelmeztetéssel elengedni a szabálysértőt.

A legrészletesebb az ellenőr ruhazatának, tevékenységének leírása. Nyitott lábbelit (szandált, papucsot), rövidnadrágot, sportruházatot (melegítő), felirattal ellátott öltözetet (például pólót) nem viselhet, szolgálat, intézkedés közben tilos olvasnia, dohányoznia, rágógumiznia, zenét hallgatnia, étkeznie, sőt, le sem ülhet a villamos vagy a busz szabad ülőhelyére. A szabályzat a fegyveres testületek hangulatát is idézi: a zsebre tett kéz és a „civil” táska, műanyag szatyor, mi több, az esernyő hordása is tilos.

Hogy ezek az új rendelkezések mennyiben javíthatják a statisztikákat, nem tudhatjuk, de félő, hogy a létszám csökkentése visszafordítja az első ajtós felszállási rend bevezetése óta emelkedő mutatókat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.