Ötvenmillió euró: ennyi kártérítés jár a norvég légiutasoknak a nyári járatkésések miatt

iho/repülés   ·   2024.10.13. 12:00
_tromso_legi_

Hozzávetőlegesen kétezer, norvég repülőterekről induló járat késése, vagy törlése miatt kell a légitársaságoknak az elszenvedett kellemetlenségek kompenzálása érdekében megalkotott, EU261 rendelet szellemében a kártérítést kifizetniük.

Az említett törlések és késések az összes járatnak mindössze az 1,4 százalékát teszi ki, de problémás indulásonként mégis csak átlagosan száz utasról van szó, akiknek a jelentős fennakadásokért minimálisan 250 eurós kártérítés jár – és máris összejön a forintban kifejezve húszmilliárdos összeg. Ráadásul ezek az adatok csak a Norvégiából induló járatokra vonatkoznak, hiszen az utasok akár kétszer–háromszor nagyobb kártérítésre jogosultak a külföldről induló, és oda visszatérő járatok akadályoztatása esetén.

Norvégia azonban még így is meglehetősen jól teljesített Európában a forgalmi zavarok arányát (1,4 százalék) tekintve ezen a nyáron. Összehasonlításképpen, a Spanyolországból induló járatok esetében körülbelül 1,5, míg a Franciaországból és Olaszországból indulók kishíján két százalékában volt akkora fennakadás, hogy az utasoknak kártérítést kellett fizetni. Az egyes, norvégiai repülőtereket szemügyre véve, az oslóin 1,2, a bergenin 1,8, míg a trondheimin és a stavangerin egyaránt a járatok másfél-másfél százaléka esetében fordult elő jelentősebb fennakadás. Tromsø-ben (képünkön) viszont mindössze az indulások 0,6 százalékot érintette késés, járattörlés.

Bár Norvégia nem tagja az EU-nak, az (uniós) légi utasok jogai és jogvédelméről szóló EU261 rendelet az országban is hatályos. Ez a rendelet az utasoknak három óránál hosszabb késés, járattörlés és túlfoglalás esetén is  jogot ad a járatkompenzációra, amelynek összege a repülési távolságtól függően 250 és 600 euró közötti lehet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elhalasztja az ERTMS bevezetését Norvégia

iho/vasút   ·   2024.09.10. 09:00

A norvég infrastruktúra-kezelő Bane Nor a globális ellátási lánc válsága miatt nem tudja beszerezni az egységes európai vasúti forgalomirányítási rendszer megfelelő megvalósításához szükséges eszközöket.