Indóház a borongós napokra
Ha valaki pár évvel ezelőtt a Kisszénás–Kondoros vonalat emlegette, a mellékvonalakra gondolt általában: ez a kurta, öt kilométeres szárnyvonal építése idején komoly szerepet töltött be, két kisvasúti vonal is csatlakozott hozzá. Az 1893-ban épült vicinális 1968-ban kezdődött lassú haldoklása egészen a 2009-es bezárásig tartott.
Igazi kuriózumról számolhatunk be ezen számunkban: az 1927-ben üzembe állított londoni földalatti postavasútról még a helybeliek közül sem sokan hallottak, pedig ez volt a világ legelső – igaz, a közforgalomban részt nem vevő – vezető nélküli vasútja. A 2003-ban leállított vonal egy részét a kilencvenedik évforduló alkalmából 2017-ben megnyitják a nyilvánosság előtt is.
Szomszédol kisvasúti rovatunk. A kassai úttörővasutat ugyanaz a lelkesedés és korszak hozta létre, mint a Budai-hegységben kanyargót, a szocializmus egyik vívmányaként épült 1955-ben. A 3,9 kilométer hosszú, méteres nyomtávú vonalon gőz- és dízelüzemmel, más vonalakról idehozott veterán járművekkel egyaránt találkozhatunk,
Városi vasúti rovatunk folytatja posztszovjet kalandozását, ezúttal Kazahsztánban. A Föld kilencedik legnagyobb országának villamosüzemeit járjuk körbe a régi főváros Almatitól (Alma-Ata néven talán ismerősebbnek tűnik) Temirtaun át a jelenlegi főváros Asztanáig – igaz, ez utóbbiban, utópisztikus külső ide vagy oda, a kötöttpályás közlekedés még várat magára.
Magyar gőzösök magyar kézből, az idei Temofeszten találkozhatunk is velük! Enyedi László és Lehoczki Gábor TT, azaz 1:120-as léptékben gyártja szebbnél szebb, egyedi gőzösmodelljeit, a 324-es és a 424-es a legkorszerűbb modelllezői elvárásoknak is maximálisan megfelel.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!