Így siklott ki a Claudiopolis

iho.hu   ·   Frissült: 2024.08.29. 09:00
A baleseti helyszín a helyreállítás után

Néhány órával azt követően, hogy Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. szeptember elsejétől a hivatalát betöltő vezérigazgatója közölte, független vizsgálat fogja kideríteni az emlékezetes keletis siklás okait, a KBSZ honlapján megjelent a baleset forgatókönyve. A történtek miértjeinek zárójelentésbe foglalása azonban még időbe telik. 

Friss! Egy nagyon figyelmes olvasónk szofisztikált stílusban, keresetlen szavakkal hívta fel a figyelmünket arra, hogy a KBSZ honlapján, egy almenüben részletesebben lehet olvasni a siklásról. Az alanti, korábban közreadott idézet tehát a következőkkel bővül ki: "A 4/a sz. váltó egyik csúcssínjét annak mozgató rúdjához rögzítő csavarok eltörtek, ennek következtében a váltó állításakor az állítórúd a csúcssín tényleges mozgatása nélkül a vágányúthoz szükséges végállásba került, így a biztosítóberendezés a váltót helyes állásúnak érzékelte a két simuló csúcssín ellenére."

Mivel ez a megállapítás elkerülte a figyelmünket, az (alábbi) idézet alatt olvasható megjegyzéseink egy része természetesen okafogyottá válik. Megértésüket köszönjük. 

Korábban írtuk:

Elöljáróban: a KBSZ, vagyis a Közlekedésbiztonsági Szervezet feladata a légi, a vasúti és a vízi balesetek, súlyos események független szakmai vizsgálata, történetesen azzal a céllal, hogy az elemzésekből levonható tanulságok alapján javaslatokat tegyen a jövőbeni hasonló események elkerülése érdekében, Tevékenységük alapvető céljának ebből adódóan a megelőzést tekintik. A független vizsgálat bejelentéséről szóló írásunkat kísérő röhögős emojikkal reagálók, az eljárásról mindent is tudó, tamáskodó kommentelők meggyőzését nem tekintjük küldetésünknek, akiket viszont komolyan érdekel, mi fán terem a KBSZ, nem vonják kétségbe, hogy független szervezetről van szó, és ezt a függetlenséget törvény garantálja. Meggyőződésünk, hogy a KBSZ a maga nemében kiemelkedő ismereteket felhalmozó tudásközpont, elkötelezett, szakmailag fedhetetlen munkatársakkal.

 

Ezek után lám, mit is ír a KBSZ az augusztus 25-i siklásról, aminek egyik érintett vonata a Claudiopolis Intercity (IC74) volt, a másik meg a 656 vonatszámban közlekedő Tokaj: „A MÁV Zrt. 2024. augusztus 25-én, 19 óra 10 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy Budapest-Keleti pályaudvaron a 74-1 sz. vonat több kocsija kisiklott. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott. A helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján megállapítható, hogy mindkét vonat lezárt vágányúton, jelzőkezeléssel haladt be az állomásra. A 74-1 sz. vonat vágányútjában fekvő 4 sz. átszelési kitérőben a vonat érkezési irányából érintett mindkét csúcssín simult a tősínhez, ezért azon a mozdony és az első 5 kocsi kerekei a pályát elhagyták. A mozdony kerekei utóbb visszatértek a pályára úgy, hogy azzal a mozdony a szomszédos – a 656-1 sz. vonat számára kijelölt – vágányra került. A 656-1 sz. vonat mozdonyvezetője a még mozgásban lévő, de már kisiklott kocsikat észlelve gyorsfékezéssel megállította vonatát kb. 50 méterrel az ütközés előtt.”

Ez tehát a történtek szkriptje, és értelemszerűen nincs benne szó az átszelési kitérő állapotáról, nem erősíti meg a közlés, hogy a szóban forgó, 4/a számú váltó egyik csúcssínjét a mozgatórúdjához rögzítő M20 méretű, hatlapfejű csavarok eltörtek volna, ennek következtében az állítórúd a vágányúthoz szükséges végállás pozíciót vette fel, ezért biztber a váltót a két simuló csúcssín ellenére lezártnak érzékelte.

Nagyon fontos, hogy a mass mediában rendre hangsúlyosan ábrázolt, a balesetben érintett „ötvenéves kocsik” (mintha a Fecskék okozták volna a bajt…) szót sem érdemelnek, és még az is tisztázásra vár, igaz-e, hogy a váltó időszerű vizsgálata augusztus elején volt, és szemlézők már akkor sem találtak mindent rendben. És így tovább.

Az esemény okainak feltárása, valamint a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzése érdekében a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.

Addig is böngésszék a legutóbb kiadott zárójelentéseket!

Nyitóképünkön a rehabilitált baleseti színhely látható (MÁV Facebook). Örömmel nyugtázzuk továbbá, hogy a vonatinfo eme tartalom megjelenésekor alapvetően zöldell, a Keleti pedig csak nyolcperces késéseket jelent. 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Kisvasút Nagyvasút Vasútmodell Városi vasút Vasút

Zárójelentés a Kálmán Imre EN vonaton kitört pánikról

T. H. F.   ·   2024.10.03. 12:00

Megjelent a legújabb Indóház, hasábjain többek között a címben is jelzett témával, a GYSEV Púposának különvonatával, az államvasúti motoros vontatás indulásával, a MÁV Igazgatóság a múlt század negyvenes évek elején jellemző napi négy-, illetve hatórás munkarendjével, vagy a ČKD Tatra KT4 rövid-csuklós villamos motorkocsi fél évszázadával.