Húsz éve újították fel a Kisföldalattit

iho   ·   2015.03.15. 08:45
00kicsi

A kontinens legelső földalattiján az 1973-as hosszabbítást leszámítva nem sok felújítás történt, az alagút és a pálya egyaránt megérett a rekonstrukcióra.

Vegyünk egy gyors látleletet: már az 1980-as évek közepétől jelentkeztek olyan korróziók, rongálódások az alagútban, amelyek sürgős intézkedéseket követeltek volna. A Budapesti Műszaki egyetemen 1985-ben készült egy részletes állapotvizsgálat, amely szerint a födémek a megnövekedett terhelés és a beázások miatt súlyosan károsodtak. A BKV 1988-ban kezdett a rekonstrukciós tervek megvalósításához, amelyet pénzhiány miatt nem sokkal később le is állítottak. Így 1992-ben már sebességkorlátozásokat kellett elrendelni a vonalon, a legsúlyosabb beázások a Bajza utca és a Vörösmarty utca között voltak, itt a pálya szinte állandóan vízben állt.

Információs tábla a Deák téri lejáratnál<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(forrás: VEKE-archívum)

A felújítási tervek végül 1994-re készültek el, az év áprilisában minden engedélyt megszereztek a rekonstrukció elkezdésére. A kisföldalatti 1995. március 4-én közlekedett utoljára. Egy évszázad után most nyitották meg újra az alagutat, a födém teljes kibontásával, a közúti forgalom az Andrássy út szervizútjára szorult. Az alagútba megerősített (és sűrűbben elhelyezett) oszlopokat építettek be, új, szigetelt födémszerkezet épült. Teljesen megújult a pálya, vasalt betonágyazatba ragasztott tőcsavarokon, rugalmas lekötéssel fektették le a síneket, az Oktogonnál új vágánykapcsolat épült. Felújították a teljes forgalomirányító és utastájékoztatási rendszert, a járművek is teljes főjavításon estek át. Korszerűsítették az állomásokat, a régi építésűek az eredetihez hasonló, ám új barna-fehér csempézést kaptak, a Deák téren, a Széchenyi fürdőnél és a Mexikói úton teljesen kicserélték a burkolatot.

Jellegzetes állomáskép a felújítás előtt

A kisföldalattit végül ünnepélyesen 1995 novemberében adták át, az erre az időpontra üzemképesen felújított 11-es motorkocsival. A felszínen végleg megszűnt az 1-es busz, amely Zuglót Kelenfölddel kötötte össze. A kisföldalatti újabb rekonstrukciója – amely az 1973 óta folyamatosan közlekedő Ganz szerelvényeket érintené – egyelőre csak a tervekben létezik, ahogyan az esetleges zuglói meghosszabbítás is a Rákosrendezőig vagy a Körvasútig.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.