Fákat vágnak ki, majd telepítenek az Etele úton

iho   ·   2017.11.14. 18:45
1es_leadkep

Az 1-es villamos Kelenföldig tartó meghosszabbítása miatt a leendő villamos nyomvonalán eltávolítják a fasort – mint arról már lapunk is beszámolt. A munkálatok, így a fakidöntés is a hét elején megkezdődött. Pró és kontra feszülnek egymásnak a városfejlesztési érvek és ellenérvek ennek kapcsán. A műszaki szemlélet szerint indokolt a fakivágás a biztonságos vonalvezetés érdekében. Zöld aktivisták, több kertészmérnök, tájépítész, és a Facebookon szerveződő, Etele úti FÁK csoport tagjai is úgy vélekednek, hogy minden más fejlesztési szempontnál fontosabb egy olyan ökológiai érték megőrzése, mint az Etele útról eltávolítandó – az aktivisták szerint százhetvenöt fából álló – fasor; ráadásul nem a fakivágás lett volna az egyetlen megoldás. A környéken élők pedig egyszerűen sajnálják a fákat, amelyeket a nyolcvanas években telepítettek ide.

A nyolcvanas években telepítették a kőris- és juharfasort

A BKK közleménye szerint a legkisebb rossz elve szerint jártak el. Minden más nyomvonal jóval nagyobb méretű zöldáldozatot követelt volna. A projekt tervezésekor a zöldfelületek kérdésének külön fejezetet szántak. Ezt figyelembe véve vizsgálták meg a villamospálya elhelyezésének különféle lehetőségeit. Valamennyi változatra igaz volt, hogy a villamos vágányzónája nem kerülhet közvetlenül a fasor mellé egyrészt azért, mert a villamos infrastruktúra építése során a fák gyökérzetének jelentős része elpusztulna; másrészt azért, mert a vágánytól mintegy hat méteres magasságig a fák benyúló lombkoronáját is le kellene vágni. A műszaki érvek és a 2014-ben készült tervezői javaslatok egyértelműen a középen vezetett villamosvágány kiépítése mellett szólnak. Ha egy másik változat valósulna meg – jegyzi a közlemény –, akkor az út szélén húzódó villamospályák miatt a lakóépületek irányába kellene terjeszkedni, és a villamospálya nagyon közel kerülne a házsorokhoz. Az a megoldás több olyan változást is okozna, amely a környéken élőknek kifejezetten hátrányos lenne, például csökkenne a közútpálya szélessége és a parkolóhelyek száma, miközben így is ki kellene vágni fákat, mégpedig a lakóépületek közvetlen közelében mintegy háromszázat.

Az aktivisták azonban ellenpéldákkal érvelnek, Kölnben például, egy forgalmas városrészen a platánfák a villamosmegálló közvetlen közelében vannak. „Nehezen érthető, miért volt szükség még néhány évvel ezelőtt is kőris- és juharfákat ültetni a »vágási zónába«, amikor már tudható volt, hogy úgysem nőhetnek meg”. Ráadásul azt sem értik, hogy a néhány hónapja végzett gallyazások során miért sebkezelték azt a fát, amit a napokban kivágnak. „Nyilvánvaló, hogy ha a lakó azt látja, hogy a fát ápolják, az pedig igyekszik benőni a vágásfelületet, ragaszkodni kezd hozzá, és nehezen engedi, hogy a helyét lebetonozzák”.

A Bikás park és a Bártfai utcai középperonok közé szögletes formájúra nyírt fák kerülnek

A BKK jelezte, hogy a lakók nem járnak rosszul, a fákat pedig pótolják. Az Etele út mentén telepítendő fa és cserjeátmérő az engedélynek megfelelően el fogja érni az eltávolított mennyiség másfélszeresét – az összes törzsátmérő: 5935 centiméter. A Bikás park és a Bártfai utcai középperonok között a vágányok nem lettek összehúzva, így lehetőség van arra, hogy azok között is növényeket lehessen telepíteni. Ide szögletes formájúra nyírt fák kerülnek, ugyanis a növények lombozata nem terjedhet túl egy bizonyos határon, nem lóghatnak bele a villamosoknak szükséges térbe.

Összességében közel ötszáz újonnan telepítendő fáról és a tizenegyezer cserjéről számolnak be, amelyek fenntartásáról a felújítás kivitelezője gondoskodik majd három évig. Elvégzik a környező zöldfelületek teljes felújítását is az Etele út mentén, valamint a Fehérvári út és a Tétényi út között az Etele út mindkét oldalán tervezett lakóépületek között is. Azokat a fákat, amelyek esetében ez megoldható, a kerületen belül más helyre átültetik. Figyelembe véve a megújuló zöldterületek nagyságát, a pálya füvesítését, illetve azt, hogy a villamossal jelentősen javul a környéken a levegő tisztasága, összességében nem szenvednek hátrányt környezeti szempontból sem a térségben élők – summázza a közlemény.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.