Zár az 1-es terminál: és aki ott volt Ferihegy nyitásakor is!
Kedd este a ferihegyi 1-es terminálról indul Stuttgartba a Germanwings utasszállítója. 62 évnyi tevékenység után a világszerte elismert, néhány éve alaposan felújított 1-es terminál megszűnik működni – marad a General Aviation és a cargo-forgalom.
Állandó munkatársunk, a 87. évében járó Szűcs József élete szorosan kapcsolódott ahhoz az 1-es-hez, ami valaha maga volt Ferihegy.
Még sportrepülőként, amikor a forgalmi épület sem létezett... 1943-tól az építkezése alatt a mai torony helyén működött a Kis-Ferihegy. Ez volt tucatnyi, a zsufolt Budaörsről oda telepített repülő-egyesület és a HMNRA sport-repülőtere, így a Beszkárté is. Édesapám villamosvezető volt, ezért kerültem a Beszkárt-hoz és a motoros, meg a vontatásos vitorlázóképzésem 43-ban ott kezdődött.
Igen, az iho-ban is megjelent Kis-Ferihegy különleges története egy rendkívüli légifotó kíséretében. A háború után Ferihegyen a forgalmi épületet és a hangárokat újjáépítették, elkészült a pálya... és te hogyan kerültél az első, ott leszálló gépre?
1950. május 7.-én a legfiatalabb budaörsi forgalomirányítóként én kaptam a már kiürített Budaörsön a nyűgös feladatot, hogy a reptér kulcsait adjam át az oda ideiglenesen települt szovjet Kingcobra gépeket repülő vadászalakulat főhadnagyának, majd a Ferihegyre nyitógépként itt tartott, és az „átadás” után odaküldött HA-LIG-gel repüljünk át. A Gézát Lebegyev főpilóta vezette és Bebenyin főnavigátor irányította a szép napfényes vasárnapon. Így lettem tagja a nyitógép személyzetének.
Odaát egy áthúzásunk és mutatós begurulásunk után népünnepély keretében Bebrits miniszter elvtárs nyitotta meg „a szép indóházat”, majd ott akkortájt hihetetlenül nyílt napot tartottak. Hétfőtől kezdve a már korábban áttelepült Maszovlet Li-2-esekkel megindult a nemzetközi és hazai forgalom, én pedig megkezdtem a forgalomirányító, s később navigátor-gyakornokként az ottani szolgálatomat.
Meddig dolgoztál az első „nagy” Ferihegyen?
Sajnos csak 1952-ig, mert egy jelentéktelen, de ostoba mulasztásom, meg a túlságos okoskodásaim miatt az akkor szokásos módon „a nép ellenségeként” azonnali hatállyal elbocsátottak, és csak 57-ben rehabilitáltak. Így lettem aztán szakíró, ismeretterjesztő újságíró.
De a kapcsolatod Feriheggyel nyilván folytatódott...
2010-ben Ferihegy 60 éves fennállása ünneplésére megismételték a nyitó-repülést, a Goldtimer most már világ-unicumnak számító egyetlen Li-2-esén, a HA-LIX-en. A BUD akkori sajtósa, Szilágyi Károly közvetítésével meghívtak erre a repülésre is. A fotó is akkor készült a szépséges terminál előtt.
Nekem nagyon kedves ez a kép, mert a LIX is rajta van, és a fejem mellett látszik az épület legközepe. Pont ott volt évekig az ATC és közelkörzeti forgalomirányító helyiségünk. Évekig ott dolgoztam, kedvező, 12-24 órás sihtákban. Igaz, vasárnap csak egyetlen gépünk volt.
Az approachot is onnan irányították?
Nem, a délkeleti toronyból, fónián és NDB-s rávezetésekkel. Kitűnő, részben a világháborúban edződött, nyelveket beszélő kollegáink.
Aligha akad még más valaki, akinek az élete ilyen hosszan és sokoldalúan kapcsolódna Ferihegyhez!
Én sem ismerek ilyen személyt, és nagyon fáj, hogy valamikor „felavathattam”, aztán újra „megnyithattam”, végül fájó szívvel, de parentálnom kell. Bízom benne, hogy azért még feltámad.