Wiener Linien: jöhetnek a további X-Wagen-metrók!
A bécsiek még tízet kérnek a Siemens Mobility korszerű, automatikus üzemre alkalmas metrószerelvényeiből.
A császárváros közlekedési vállalata még 2017-ben rendelt harmincnégy újgenerációs, teljesen automata, vezető nélküli (GoA4-es automatizálási szint) üzemre képes X-Wagen szerelvényt. A megállapodás opcionálisan további tizenegy vonat vásárlását is lehetővé teszi, ezzel a Wiener Linien most élt is.
A hatrészes metrószerelvények első példánya idén júniusban, széleskörű tesztsorozatot és a végleges közlekedési engedély megszerzését követően állt forgalomba a Simmering és Ottakring közötti, 13,5 kilométer hosszú, 21 állomást felfűző U3-as vonalon. Az új típus a szintén a Siemens által 1972 és 1982 között gyártott, 1972 óta közlekedő, úgynevezett Silberpfeil („Ezüst nyíl”) vonatokat váltja le.
Az alapszerződés értelmében az első tíz vonatot még az éven le is szállítja a Siemens Mobility, 2024 elejétől pedig évente három X-Wagen metrót ad majd át a közlekedési társaságnak. Az utolsó kocsikat várhatóan 2030 végén vehetik át a bécsiek. A gyártó huszonnégy évre vállalta a vonatok karbantartását. A járműveket úgy építi meg a Siemens, hogy a meglévő, félig automatizált vagy automata üzem nélküli bécsi vonalakon is tudjanak közlekedni.
A teljes hosszban átjárható, akadálymentes szerelvények légkondicionáltak, az utastér tágas és világos. A típussal első alkalommal fogják alkalmazni az úgynevezett Utasinformációs rendszer pluszt (Passenger Information System Plus, PI+), mely az optimális utasáramlás érdekében szelektív ajtóvezérlést tesz lehetővé. A speciális könnyűszerkezetes konstrukció a jármű teljes egészére jellemző, jelentősen csökkentve az össztömeget. A vonatok alkatrészeinek több mint kilencven százaléka újrahasznosítható.
Az X-Wagenek üléseit úgy rendezték el, mely kellemesebb térérzetet nyújt, az utasoknak pedig akadálymentes hozzáférést garantál a kerekesszékes és többcélú terekhez, növelve a kényelmet és a biztonságot, továbbá elősegítve a gyors utascserét.
A teljesen automata X-Wagenek 2026-tól a Karlsplatz és Frankhplatz között épülő U5-ös metróvonalon, valamint a Wienerbergig hosszabbítandó U2-es vonalon is megjelennek majd – számol be a Railway Pro.
(Nyitóképünkön az első X-Wagen. Kép forrása: Railway Pro)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!