Vitézy Dávid új rendkívüli tömegközlekedési menetrend bevezetését javasolja Budapesten

MTI/iho   ·   2020.04.02. 18:00
m3_metropotlo_vitezy0

Vitézy Dávid a Facebook-oldalán tette közzé a Budapesti Közlekedési Központ vezetőjének, Varga Ivettnek írt levelét, amelyben egy hatpontos intézkedéscsomag bevezetését javasolja.

E szerint az új menetrendnek az egészségügyben, kiskereskedelemben, ipari üzemekben, logisztikában, rendfenntartásban, házhozszállításban, közszolgáltatások működésében dolgozók igényeihez kell igazodnia.

Vitézy Dávid javasolja, hogy az új menetrendet az elmúlt két napban kritikus hajnali műszakváltások és a reggeli csúcsidőszak idején a munkanapi tanszüneti járatsűrűség szerint készítsék el, sűrítve minden fontos járatot és ezáltal újra beindítva a csak munkanapi járatokat. Így többek között az Újhegyi lakótelepet kiszolgáló 85E, a nagytétényi 101B, a Bajcsy-kórházat Rákosmentével összekötő 195-ös, a pestimrei 282E és 284E, a kőbányai gyárakat kiszolgáló 217E járatokat.

A 3-as metrópótló buszok munkanapi tanszüneti közlekedési rendje is helyreállítandó. Napközben és este lehet továbbra is a szombati járatsűrűségre épülő a rendkívüli menetrend.

Vitézy Dávid szerint az amúgy csak hétvégén közlekedő járatok, mint a City-troli járatása vagy a 212-es busz Normafáig hosszabbítása felesleges munkanapokon.

Javaslata szerint minden járműtípusra irányadó maximális utasszámokat kell közzétenni, amelyek az eddigi négyzetméterenkénti négy ember helyett a két négyzetméterenként egy ember elvén készülnek és minden második ülés szabadon hagyásával számolnak. Ez alapján néhány járaton szükséges lehet a szóló helyett csuklós buszok közlekedtetésére – mutatott rá megjegyezve, hogy az utasok figyelmét felhívó jelzések kihelyezése is javasolt.

(fotó: Vitézy Dávid Facebook-oldala)

 

A BFK vezérigazgatója az utasoknak online bejelentő oldalt is javasol létrehozni, ahol jelezhetik, ha nem érzik magukat biztonságban bármely járat zsúfoltsága miatt.

Vitézy Dávid felhívta a figyelmet arra is, hogy az automatikus utasszámláló berendezések és a járművezetők részéről folyamatos adatgyűjtés szükséges, és az utasoktól beérkező jelzésekkel együtt ezt elemezni kell, a FUTÁR segítségével azonnali beavatkozásokkal, ott, ahol a fenti menetrendi változtatások után is esetleg átlépné a határértékeket a járatok kihasználtsága.

Az utasforgalom alakulásának folyamatos nyomonkövetése elengedhetetlen, hisz nem lehet tudni, hogy a járványhelyzet változásával, a kijárási korlátozásokhoz igazodó új szokásokkal pontosan miként változik az igénybevétel a következő időszakban.

Vitézy Dávid közölte, hogy Fürjes Balázs, a Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár kérésére fordult levélben Varga Ivetthez, a BKK vezérigazgatójához a közösségi közlekedés járványhelyzethez igazítása érdekében.

Kiemelte, az utasok védelme érdekében a jogszabályok által előírt távolság betartásához szükséges terület biztosítása rendkívüli fontosságú a járműveken a járványügyi veszélyhelyzet idején. A szerdán bevezetett szombati menetrend csütörtöki korrekciója nem vezetett eredményre, ugyanis a zsúfoltság számos vonalon reggel megismétlődött.

Még ezt jóval megelőzően újabb járatsűrítésekre utasította a koronavírus-fertőzések megelőzése érdekében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetését Karácsony Gergely. A főpolgármester a Facebook-oldalán az írta, hogy  kora reggel kabinetfőnökével személyesen ellenőrizték az utasforgalom alakulását azon  járatok egy részén, ahonnan szerda reggel megengedhetetlen zsúfoltságot jelentettek.

„Bár a telítettség a tegnapi beavatkozásunk nyomán némileg csillapodott, még mindig nem vagyok elégedett – és ezzel valószínűleg nem vagyok egyedül” – fogalmazott.

Az ügy előzménye, hogy szerdától a fővárosban szombati menetrenden alapuló, de több frekventált vonalon annál sűrűbb közlekedést nyújtó új menetrendet vezettek be a közösségi közlekedés járatain a koronavírus-járvány miatt csökkent utasszámhoz igazodva. A főpolgármester ugyanakkor már a szerda reggeli tapasztalatok alapján  utasította a BKK-t, sűrítsék a tömegközlekedés járatait, hogy a koronavírus-fertőzések megelőzése érdekében az utasok kellő távolságban lehessenek a járműveken. Karácsony Gergely csütörtökön a Facebook-bejegyzésében úgy fogalmazott: „pont azokról a polgárainkról való gondoskodást tartom egyik legfontosabb feladatomnak, azokért az emberekért szeretnék kiemelt felelősséget vállalni, akik még veszélyhelyzet idején sem engedhetik meg maguknak, hogy otthon maradjanak, akik kora hajnalban indulnak munkába, mert a home office-ra nincs lehetőségük, akik számára a tömegközlekedés nem váltható ki mással. Ha nekik kényelmetlenséget okoz bármely döntés, egy dolgot biztosan meg kell tennünk: elnézést kérünk tőlük, és azonnal tovább kell csökkentenünk egyes járatok telítettségét” – írta a főpolgármester.

Ilyen előzmények után április 6-ától, hétfőtől újra a tanszüneti menetrend szerint indulnak a közösségi közlekedési járatok Budapesten. A tanítási szünetben érvényes menetrend – amely mindössze tíz százalékkal marad el a máskor megszokott kapacitástól – a hajnali, kora reggeli, reggeli időszakban, valamint a délutáni csúcsidőben a csütörtökinél lényegesen sűrűbb járatindulást jelent. A tanítási szünetben érvényes menetrendhez szükséges járművezetői beosztások elkészítésének időigényessége miatt pénteken még nem tudják életbe léptetni a változtatást, de számos vonalon további sűrítéseket alkalmaznak. A kora reggeli, reggeli órákban sűrűbben jár majd a 3-as, a 4-es és a 6-os villamos, a 3-as metrópótló busz, a 23-as buszcsalád járatai, az 5-ös, a 9-es, a 31-es, a 45-ös, a 66-os, a 85-ös, a 99-es, a 133E, a 159-es, a 196-os busz. A 104-es járat vonalán a rövidebb buszok helyett csuklós járművek közlekednek majd, ezzel segítve, hogy távolabb állhassanak egymástól az emberek.

A szerdán életbe léptetett új menetrenddel és annak csütörtöki korrigálásával a BKK célja az volt, hogy a nemzetközi gyakorlatban is használatos, harminc százalékos telítettségi mutatót alkalmazhassák a járműveken a koronavírus-fertőzések megelőzése érdekében. Figyelembe véve, hogy a legtöbb vonalon tapasztalt, átlagosan húsz–harminc százalékos telítettség is zsúfoltságérzetet keltett az utazóközönségben, a BKK a tanszüneti menetrend visszaállítása mellett döntött.

 

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.