Vezérváltás a budapesti helyiérdekű vasutaknál

iho.hu   ·   2024.10.11. 09:00
_hev_

Elbocsátották a legutóbbi ismert adat szerint a maga napi 180 ezer utasával a hazai kötöttpályás közlekedési módok második legnagyobb szereplője, a MÁV-HÉV vezérigazgatóját. Nagy Gábor 2021 óta töltötte be a pozíciót.

Ez a hét a közlekedésben a MÁV-HÉV-től volt hangos: kiderült ugyanis, hogy járműhiány miatt több vonalán is járatritkításra készül a Nagy vezette közlekedési cég. Hangsúlyos, döntés még nincs, sem a MÁV Zrt., de főleg nem a fenntartó Építési és Közlekedési Minisztérium nem határozott még az ügyben, igaz, előbbi vezérigazgatója elismerte a régóta ismert tényt, értsd, valóban járműhiány van.

Ezt követően állt pástra a minisztérium tevékenységét ismét kritizáló Vitézy Dávid – akit bárhogy is frocliznak a főpolgármester választáson elért eredményével, vitán felül remekül képzett közlekedési szakember, és akinek a szavára oda kell figyelni –, illetve régi ellenfele, a miniszter Lázár János. Vitézy egyrészt a jövő hétre összehívta a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési szakbizottságának rendkívüli ülését, hogy további érintettek  bevonásával megtárgyalják a HÉV-kérdést, másrészt Facebook-posztban közölte, a birtokába jutott, a MÁV-HÉV-től a BKK-nak elküldött javaslat szerint „…a gödöllői hév kapacitását csúcsidőszakban tizennyolc százalékkkal csökkentenék, hat helyett három kocsival. Ugyanezt javasolják a ráckevei hév esetében is egyes Tökölről induló csúcsidei vonatoknál, és ennek alternatívájaként vetik fel, hogy a ma is zsúfolt csepeli hév ritkuljon csúcsidőben – ezek 20–23 százalékos kapacitáscsökkenést jelentenek.” (A szöveget betűhíven közöltük.)

Lázár Schwerer Gustav-fal pörkölt vissza, aki még nem ismeri a részleteket, és kíváncsi rá, lapozza fel a fősodorbeli sajtó lapjait.

A MÁV-HÉV állapota ismert, a rendszer annak ellenére letérdelt, hogy köztudott a HÉV-nél dolgozók büszke összetartása, elhivatottsága, kimagasló szakértelme, mindez, ami a letaglózóan súlyos gondok ellenére eddig lehetővé tette nap mint nap az üzem felvételét. Mára azonban felégett minden tartalék, a megzuhanó nagy MÁV magával rántotta a gödörbe a HÉV-et is...

Négy éve írtunk arról, hogy indul az új HÉV-szerelvények beszerzése: első körben negyvenkét villamos üzemű, alacsonypadlós motorvonatot vesznek a H5-ös, H6-os és H7-es vonalakra, kiváltva a MÁV Dunakeszi Vagongyárban, valamint a keletnémet LEW által gyártott, (akkor) 45–57 éves vonatokat, és, hogy az új szerelvények a tervek szerint 2023–2025 között állhatnak forgalomba.

Most éppen szinte ennyi van, az új járművek sehol, a 200 milliárdos, tehát valóban rendkívül drága tendert ugyanis 2021 tavaszán, a legmagasabb szinten lefújták. Egy éve ismét felmerült a fejlesztés kérdése, az Európai Bizottság ugyanis jóváhagyta Magyarország módosított, kiegészített helyreállítási tervét. A dokumentum tételesen felsorolta, hogy az eredeti, 2022-ben elfogadott program mely pontjaihoz adott be módosításokat a kormány, és ezekben szerepelt a HÉV is. 

A HÉV mostani járműhiányának oka elsősorban az alkatrészkészletek kiapadása. Alkatrészt pénzért lehet beszerezni, de a pénzből is hiány van. Ezért lép be a képbe a kannibalizáció, amikor még üzemképes járműveket állítanak le, hogy azok alkatrészeiből tartsák karban a forgalomba kiadni szándékozott szerelvények kocsijait. Csak, hogy tisztában legyünk a probléma nagyságával: Budapest tizenöt elővárosi vasútvonalán zajlik Magyarország kötöttpályás személyszállítási forgalmának döntő többsége. Ezek közül utasforgalom szempontjából az első három helyen (Szentendre, Csepel, Gödöllő/Csömör) a MÁV-HÉV Zrt. vasútvonalai állnak.

A MÁV Zrt. szerint a közös megegyezéssel történő vezetőváltás annak az integrációs folyamatnak a része, amelynek végén, a jövő elejétől a fuzionáló közlekedési társaságok MÁV Személyszállítási Zrt.-ként folytatják majd tevékenységüket. Nagy Gábor utóda egyébként az a Pál László lett, aki a budapesti helyiérdekű vasutak a MÁV általi átvételekor, 2016-től egy ideig már vezette az új közlekedési céget.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek