Vasútfejlesztési verseny a zambiai rézércért

iho/vasút   ·   2024.02.13. 12:00
donde_angola

Az USA és az EU az angolai óceánpartig, Kína pedig az Indiai-óceán felé vezető vasúti pályát újíthatja fel. A réz a zöldenergia-ipar fontos nyersanyaga.

Az Egyesült Államok kormánya ismét elkötelezte magát az úgynevezett Lobito-folyosó fejlesztésére, melyet kritikus fontosságú kereskedelmi útvonalnak tartanak a dél-afrikai régió zöldenergia-forrásai szállításának elősegítése érdekében.

A G7-ek Globális Infrastrukturális és Beruházási Partnersége (PGI) által a napokban a zambiai főváros Lusakában rendezett fórumon az Egyesült Államok Nemzetközi Fejlesztési Pénzügyi Tanácsa (DFC) új finanszírozási támogatást jelentett be az Angolán, Zambián és a Kongói Demokratikus Köztársaságon (korábbi Zaire) át vezető korridorhoz. A DFC igazgatósága egy új, 250 millió dolláros (jelenlegi árfolyamon körülbelül 86,5 milliárd forintos) hitelkeretet hagyott jóvá az Afrikai Finanszírozási Társaságnak (AFC). Ezzel a pénzzel az úgynevezett Lobito Atlantic Railway (LAR) konzorciumot támogatják, mely az AFC tanácsadói támogatásával korszerűsíti és üzemelteti az Angolán át vezető, hozzávetőlegesen 1300 kilométer hosszú Benguela-vasútvonalat.

A zöld energia használatának terjedésével a réz és kobalt iránt is megnőtt az igény: mivel a szél- és naperőművekhez, -kollekotorokhoz elsősorban rezet és alumíniumot használnak fel, a zöld energiára történő globális átállás a következő évtizedekben jelentős hatással bír majd a bányaszektorra. Ezzel párhuzamosan a Zambiát és a Kongói Demokratikus Köztársaságot átfogó úgynevezett Rézövezet is globálisan ismertté vált. A nagyvállalatok azonban nehezen tudják elszállítani az érceket a korlátozott szállítási lehetőségekkel rendelkező térségből. A Dél-afrikai Köztársaságban fekvő Durban indiai-óceáni kikötőjéhez vezető hagyományos útvonal megbízhatatlanná vált, a rengeteg teherautó okán állandóak a dugók, néhány határátkelőnél időként több mint harminc(!) kilométeres sor szokott állni.

Alternatív útvonalként szolgálhat a Kongói Demokratikus Köztársaságban fekvő Kolwezitől az angolai, az Atlanti-óceán partján fekvő Lobito városához vezető Lobito-folyosó, mely megfelezné a távolságot Durbanig. A korridor 2023-ban jelentős támogatáshoz jutott, amikor az USA és az Európai Unió egyetértési megállapodást kötött Angolával, a Kongói Demokratikus Köztársasággal és Zambiával, megerősítve a szállítási folyosó fejlesztése iránti közös elkötelezettséget.

A Kongótól az Atlanti-óceánhoz vezető Benguela-vasútvonal (térkép forrása: Wikipedia)

A Lobito-vasút már több mint száz éve létezik: a korridor elsődleges szállítási útvonala az 1067 milliméter nyomtávú Benguela-vasútvonal, melyet a belgák és a portugálok közösen építettek ki 1902 és 1929 között, fontos átjárót teremtve a három érintett országból érkező ipari és mezőgazdasági termékek előtt. A pálya 1854 méter tengerszint feletti magasságig is felkúszik. Angolai részén a múlt század hetvenes éveinek közepén, az angolai polgárháború kitörésével állt le a vasúti közlekedés, majd az állandó politikai bizonytalanság okán Zaire-ban is felfüggesztették a forgalmat. Ezek miatt a folyosó kapuját jelentő lobitói kikötő is csak a töredékét kezeli annak a kapacitásnak, amire képes lenne.

Az amerikaiak becslése szerint a korridor teljes újjáépítése több mint egymilliárd dollárba (bő 350 milliárd forintba) kerülne. A pályarekonstrukció azért is lenne fontos, mert kereskedők és bányavállalatok is használnák a vonalat: a Trafigura és a Kamoa-Kakula bányászati társaságok nemrégiben kötöttek hosszútávú megállapodást a Lobito-konzorciummal arról, hogy legalább hat évig szállíthatnak ásványkincseket a folyosón.

A Washingtonból és Brüsszelből érkező támogatást geopolitikai lépésként értelmezik, mivel a kritikus fontosságú energiaátmeneti ásványok ellátási láncait jelenleg Kína uralja. A Rézövezetnek az Atlanti-óceánnal való összekapcsolása garantálhatja, hogy a nyugat megtartsa pozícióját ebben a fontos globális értékláncban.

A Rézövezet irányításáért zajló geopolitikai versengés jól látható. Mivel a nyugat az atlanti útvonalat támogatja, Kína az ellenkező irányú, az Indiai-óceán felé vezető pályát célozza meg: az ország zambiai nagykövete a napokban részletes tervet nyújtott be a zambiai közlekedési miniszternek a zambiai Rézövezetet a tanzániai Dar-es Salaam kikötőjével összekötő vasútvonal felújításával kapcsolatosan. A Kína által az 1970-es évek során épített 1860 kilométer hosszú, szintén 1067 milliméter nyomközű vonal, a Tazara-vasút rekonstrukciójára a gazdasági világhatalom is bő egymilliárd dollárt szánna.

A tanzániai és a zambiai kormányok már meg is állapodtak arról, hogy a pálya felújítását lehetővé tévő koncessziót a kínai állami China Civil Engineering Construction Corp cégnek ítélik oda – számol be a Maritime Executive.

(Nyitóképünkön egy tehervagon az angolai Dondo állomásán. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek