Üzembe állítják az igazi sínbuszt a japánok
A világon először a felkelő nap országának legkisebb szigetén, Sikokun lehet utazni menetrend szerint közúton és síneken is közlekedni képes járművekkel.
A sziget délkeleti részén működő Asza Kaigan Tecudó (AKT) regionális vasúttársaság december 25-ével kezdi meg „kétéltű” szolgáltatását közúti és vasúti közlekedésre egyaránt alkalmas midibuszaival, miután megszerezte a személyszállítási engedélyt a speciális járművekre.
A társaság egy kereken tíz kilométer hosszú, keskeny, 1067 milliméteres nyomközű, egyvágányú vasútvonalat üzemeltet: az Aszató-(vagy Asza-)vonal a Tokusima prefektúrában, Kaijó városban található Awa-Kainan vasútállomást köti össze a szomszédos Kócsi prefektúrában, Tójó városában fekvő Kannoura állomással. Az úgynevezett keleti Asza-vonal Awa-Kainnál csatlakozik az úgynevezett Mugi-vonalhoz: a 79,3 kilométer hosszú, szintén 1067 milliméter nyomközű, villamosított pályát a legkisebb JNR-jogutód, a JR Shikoku üzemelteti.
Az Asza-vonal keleti felét még 1959-ben kezdte el építeni az egykori japán nemzeti vasút JNR, hogy a sziget délkeleti részén át Murotóig vezessen, ahol összekapcsolódott volna a vonal nyugati, Kócsi belső részébe tartó szakaszával. A vállalat azonban a múlt század nyolcvanas éveiben feladta a pálya létrehozását, és inkább a nagysebességű sinkanszen-vonalakra helyezte a fókuszt. A csonka szakaszon végül 1992-ben az Asa Seaside Railway Company vette fel az üzemet, dízelmotorkocsikkal.
Egy Tokusima prefektúra által vezetett kezdeményezés eredményeként az alig használt pályát nemrégiben úgy alakították át, hogy azt kétéltű buszokkal is lehessen használni, így a belvárosok átszállás nélkül elérhetőek. A vonalon dolgozó három úgynevezett Coaster midibuszt a Toyota építette, a dízeles járművek 21 ülést és három állóhelyet kínálnak, sőt kerekesszékkel közlekedők és csomagok részére is rendelkezésre áll némi hely. A két végállomáson speciálisan kialakított vágányon tudnak a járművek az útról a sínre ráhaladni és vice versa. A buszokon a síneken való közlekedéshez fel- és leengedhető karimás vezetőkerekeket helyeztek el elöl és hátul, az adhéziós tapadás viszont a hátsókerék-hajtású járművek gumiabroncsain keresztül történik. Az engedélyezett legnagyobb üzemi sebesség 85 kilométer per óra.
A különleges közlekedési mód tesztjei még 2020 decemberében kezdődtek meg. A menetrend szerinti üzem eredetileg idén nyáron kezdődött volna, egy biztonsági ellenőrzés azonban arra derített fényt, hogy a járművek felfüggesztését meg kell erősíteni.
Habár az elmúlt évszázadban a közút és a vasút eme összekapcsolására már a világ számos országában történtek kísérletek, az AKT szerint ez a szolgáltatás a világ első, menetrend szerinti közúti-vasúti kétéltű üzeme – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!