Utolsó simítások a bajai intermodális kukoricalogisztikai központban

Vörös Attila   ·   2024.03.21. 15:45
0331_XT200365_240320_

Óriási nyüzsgés a bajai kikötőben, aminek a 4,1 milliárd forintból történő felújítása tavasszal készül el.

Időszerű volt már a bajai kikötő felújítása, mivel mind a víz-, mind a közút-, mind a vasútoldali infrastruktúra elavult a 2020-as évekre. A kikötő 2022-ben indult fejlesztési projektjét a Közlekedésfejlesztési Operatív Program 3,7 milliárd forinttal támogatta, míg az időközben felmerülő pluszköltségekre a kormány további 400 millió forintos támogatást adott. A munkálatokat a Homlok Építő Zrt. végezte.

Mérőbrigád a kikötőben (fotók: Vörös Attila)

A felújítás során a Duna érintett szakaszát kotorták, új, függőleges partfalat építettek, hogy a hajók alacsony vízállásnál is jól rakodhatóak legyenek. A közúthálózatot felújították, bővítették. A munka jelentős arányban a vasútra koncentrálódott: bővítették, meghosszabbították a vágányokat, a pályát felújították, új, elektronikus hídmérleget és vasúti ürítőgaratot is létesítettek.

A kikötőben jelenleg is vágányzár van, de ez már a forgalmat nem korlátozza, így a közelmúltban megindulhatott a kikötői vasúti szállítás is. Március 20-án a Rail Cargo Hungaria újabb tehervonatot közlekedtetett a kikötőbe. Az üres kocsikat a 235-ös Szergej húzta Dombóvárról Bátaszéken át Bajára, majd a vasútállomásról lekocogott vele a kikötőbe, és a megfelelő vágányokra beállította a tehervagonokat.

A pompázatos 235-ös Szergejjel robog az üres gabonavonat a mórágyi dombok közt

Ottjártunkkor még javában az utolsó simításokat végezték a szakemberek a kikötő vasúthálózatán. Guruló, kézi síndiagnosztikai eszközökkel mérték be a síneket, egy másik brigád pedig a frissen festett térvilágító oszlopokról a betonalapra csöpögött festéket pucolta le. Eközben a Szergej hosszadalmas tolatási mozgásokkal osztotta le a kocsikat – ránézésre volna még fejlesztési lehetőség a kikötői vágányhálózaton, hogy a vasúti kiszolgálás gördülékenyebb lehessen.

Kocsirendezés a kikötőben

A Dunán két állásban is hajókat rakodtak gabonával, a közúton pedig egymást érték a kukoricával rakott teherautók. A fotóinkon látható nyüzsgésnél nagyobbat elképzelni sem tudunk. Mondhatni, nem kukoricáznak – pedig nagyon is!

Zajlik az élet

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek