Újranyitnának egy, a Pireneusokon át vezető vasúti alagutat

iho/vasút   ·   2024.10.03. 09:00
sompolt_alagut_spanyol_bejarat

A Franciaországot és Spanyolországot összekötő Sompolt-alagúton 1970-ben hagyták fel a forgalmat egy balesetet követően. A spanyolok 93 millió euróból hoznák helyre.

A franciaországi Pau és a spanyol oldalon fekvő Canfranc közötti vasútvonalon található műtárgy újranyitása mellett azt követően döntöttek, hogy egy tanulmányban az újranyitás három verzióját is megvizsgálták.

Az első alternatíva – amit a spanyol közlekedési minisztérium végül a legjobbnak talált – a meglévő burkolóanyag eltávolítását foglalja magába, melyet egy húsz centiméter vastag szigeteléssel helyettesítenek. Ez szükség esetén az eredeti sziklaüreg további kivésését is lehetővé teszi. A második verzió az alagút meglévő burkolatának megtartását, valamint egy tíz centiméter vastag, tűz- és vízvédelmi plusz réteg hozzáadását tartalmazza, ezen felül a műtárgy alját is lejjebb süllyesztenék. A harmadik alternatíva új, a meglévőre ráépített belső burkolatot ajánl, a szerkezeti kapacitás bizonytalanságából eredő kockázat kiküszöbölése érdekében. A spanyol közvéleménynek a tanulmány közzétételétől számított harminc munkanap áll rendelkezésére ahhoz, hogy észrevételeket tegyen a kezdeményezéssel kapcsolatban.

Habár a kivitelezés verziója eldőlt, a szellőztetés továbbra is kérdést jelent. A tanulmány ezen alternatívája két javaslatot kínál: harminchat 1200 milliméter átmérőjű ventilátort vagy hatvankét kilencszáz milliméteres ventilátort. Előbbinél tizennyolc rést kell kivájni – tízet a spanyol, nyolcat a francia oldalon –, utóbbinál viszont minden ventilátornak saját vájata lenne: harminckettő Spanyolországban, harminc Franciaországban. Az eszközök – első esetben ventilátorpárok – közötti javasolt távolság száz méter.

A Zaragoza és Pau között, a Pireneusokon át kanyargó vasútvonal (kép forrása: railfreight.com)

Sokáig úgy tűnt, hogy csak a spanyolok szeretnék újranyitni a Sompolt-alagutat, valamint újraindítani a Pau–Canfranc vonalat a nemzetközi vasúti áruszállítással egyetemben. A francia vasúti infrastruktúra-kezelő SNCF Réseau azonban nemrégiben elindított egy három hónapig tartó nyilvános konzultációt a vonal újbóli nyitásáról, melyet 2032-re terveznek.

A 7,8 kilométer hosszú Sompolt-alagutat 1908 és 1915 között építették, azonban az első világháború, majd az azt követő helyreállítás miatt csak 1928-ban vették fel a forgalmat. Habár a műtárgy több mint negyven éven keresztül segítette a francia–spanyol nemzetközi vasúti összeköttetéseket, 1970-ben leállították a forgalmat Canfranc és Bedous határállomások között, miután egy tehervonat 1970 márciusában kisiklott a franciaországi Pont de l’Estangue vasúti hídon, az ötvenméteres fémvázas szerkezet pedig az alatta csordogáló Gave d’Aspe folyóba zuhant. Ezen szakasz helyrehozatala a Zaragozát Pau-val, valamint Franciaország további részeivel összekötő vasútvonal újbóli megnyitásához vezetne, mely rendkívül előnyös lenne a vasúti árufuvarozás számára – számol be a Rail Freight.

Canfranc impozáns vasútállomása

Impozáns felvételi épületével az aragóniai Canfrancot méltán lehet nevezni az egyik legszebb spanyolországi vasútállomásnak. A Pau–Canfranc vasútvonal történetéről részletesebben olvashat az Indóház 2024. június–júliusi számában, amit itt rendelhet meg, ha eddig még nem sikerült beszereznie!

(Nyitóképükön a Sompolt-alagút spanyolországi bejárata. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek