Új móló a repülőtéren: indul a közbeszerzés!

iho   ·   2016.05.03. 08:45
cim

A már többször emlegetett beruházás sorsa komolyra fordult: megjelent a közbeszerzési kiírás a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. Termináljához kapcsolódó új utasmóló kivitelezésére, adja hírül a Budapest Airport közleménye. A fő adatok: a beruházás értéke 5,2 milliárd forintra (16,9 millió euró) becsült, a móló közel tízezer négyzetméterrel növeli a terminál jelenlegi utasforgalmi területét, huszonhét beszállókapu és tíz új utashíd könnyíti meg majd az utasok gépbe szállását. Ráadásul valamennyi kapunál lehetőség van az utashidas, buszos vagy gyalogos beszállításra, ami azt jelenti, az új állóhelyek alkalmasak lesznek diszkont-, illetve hálózati társaságok gépeinek kulturált kiszolgálására egyaránt.

A korábbi elképzelések Malév-gépekkel és az 1-es felőli mólóval, az lesz majd a Pier A?

A közlemény szerint a sikeres közbeszerzési eljárás esetén az építkezés várhatóan 2017 januárjában indul és a tervek szerint 18 hónapig tart, vagyis valamikor 2018 közepén adják át a 220 méter hosszú létesítményt, ez valamelyest későbbi időpont, mint amiről a BA kereskedelmi igazgatója, Kam Jandu egy tavalyi Routes-konferencián beszélt, akkor arról volt szó, hogy már 2017-ben működésbe lép a Pier B.

De persze ez a fél éves különbség még mindig nem sok ahhoz képest, hogy az új móló már a reptér korábbi fejlesztési koncepciójának is szereplője volt – még mielőtt a Malév bukásával alapvetően megváltozott volna a helyzet és a Ferihegyre tervezett összes fontos beruházást át kellett gondolni. Most már azonban, és erre utal a Budapest Airport vezérigazgatójának rövid nyilatkozata is, amit a közlemény tartalmaz, radikálisan felfutott az utasszám, tavaly már átlépte a tízmilliót, az idei teljesítmény pedig a friss előrejelzések szerint akár 11,5 millió is lehet. Ennek a megnövekedett forgalomnak a kiszolgálására most már valóban nagyon aktuálissá válik ez a beruházás, amiről most konkrétan ugyan nem esett szó, de Jost Lammers is úgy beszél a Pier B-ről, mint ami egy része csak a kapacitás-növelő stratégiának.

A BA közleménye mellett szereplő látványterv: tíz híd, nyolc állóhely, esetleg több is, az 1-esről nem nyúlik ki móló

Mint látható a fantáziaképen, az új móló gyakorlatilag a jelenlegi, a diszkont társaságok járatait indító és fogadó, az ideiglenesség sok jegyét magán viselő létesítmény helyére épül, amit „bádogváró” vagy „bádogváros” néven ismer a reptéri közvélemény. A korábbi terveket nézve ugyanakkor látható, hogy merrefelé van lehetőség a további terjeszkedésre: ha ez a Pier B, akkor feltehetően a következő lépcsőben, amennyiben tovább nőnek az igények, egy Pier A is megépülhet, a B-vel párhuzamosan, a másik terminál felől.

De előtte feltehetően mást is kell építeni. A tavalyi nyilatkozat szerint új check-is csarnokra is szükség lesz majd. A kereskedelmi igazgató 2020-ra feltételezte az évi 12 milliós utasszám elérését, amihez az új indulási csarnokot kötötte, azonban ha igaz, hogy az idén már 11 és fél milliónál tart majd a reptér, feltehető, hogy még valamivel lassabb növekedési ütem mellett is bőven hamarabb éri el a 12 milliót, mint 2020. Vagyis ez a valószínű következő lépés, a check-in kapacitás radikális növelése is előbb kellene, hogy megvalósuljon.

Tágasság és szép kilátás: a móló nagyon más lesz, mint a jelenleg a helyén lévő létesítmény...

A korábbi tervekben nyolc új utashíd szerepelt csak, egy gép – egy utashíd alapon, a most tervezett tíz utashídhoz képest. Az állóhelyek száma alapból ugyanakkor marad nyolc, de a mostani elképzelés láthatóan rugalmasabb üzemeltetéssel számol. A látványtervből az vehető ki, hogy három állóhely tud majd egy-egy (nagy) géphez két utashidat csatlakoztatni a móló külső oldalán: ez az elrendezés nyilván a remények szerint a mostanihoz képest is erősödő szélestörzsű forgalomnak kedvez majd. Más konfigurációban viszont, a móló több állóhelyet is kínál, vagyis ha adott időszakban nem kell egy erre kialakított állóhelyen szélestörzsűt fogadni két híddal, akkor jöhet helyette két kisebb gép is, amelyhez egy-egy híd kapcsolódik.

Ami pedig a dolog esztétikai oldalát illeti: a közlemény szerint „a Budapest Airport a Pier B tervezésénél a funkcionalitást, az utasok kényelmét és a legtöbbet nyújtó ár-érték tulajdonságot helyezte előtérbe, úgy, hogy megmaradjon a terminál építészeti egysége. Az utasmóló a kevésbé hivalkodónak mondható beton, acél és üveg kombinációja lesz, stílusjegyeiben pedig keveri az öt éve megépített SkyCourt és a régebbi 2B Terminál építészeti vonásait. A belső felületek, például a padlóburkolat a SkyCourt hangulatát tükrözik, míg a külső alumínium panelek a 2B Terminál homlokzatával harmonizálnak”.

Ilyen lesz az üveg–acél homlokzat

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek