Új jelzőberendezések hazánk és Románia között
Az Alstom telepíthet 2-es szintű ETCS-t a négyes számú TEN-T vasúti korridor magyar határtól Aradig tartó 41 kilométeres szakaszára. Az Alstom vezette konzorcium által elnyert 300 millió eurós megbízás keretén belül, a Magyarország és Románia között évi 1,5 millió tonna áruforgalmat lebonyolító dupla vágányú vonalszakaszt 2-es szintű ETCS-sel szerelik fel.
A felújítás végeztével a személyvonatok sebessége 160 kilométer per órára, a tehervonatoké pedig 120 kilométer per órára nő majd. Az Alstom a vonal villamosítását, valamint biztosítóberendezések telepítését végzi a vonalon, mintegy 69 millió euró értékben. A most felújításra váró vonalszakasz a 4-es számú, hazánkon is áthaladó vasúti folyosó része, amely az Északi-tengertől fut Drezdán, Prágán és Bécsen keresztül, Magyarországra Hegyeshalomnál lép be és Budapesten át a Szajol–Lőkösháza vonalon keresztül egészen Európa harmadik legnagyobb kikötőjéig, Konstanţáig húzódik.
Negyvenegy kilométernyi vasútvonalon cseréli ki a vágányokat, valamint négy állomást is felújít, köztük az Arad és Kürtös (Curtici) állomásokat. A megbízás keretén belül az Alstom mintegy 100 kilométernyi pályát villamosít, kiépít egy új alállomást és új felsővezetéket szállít. Az Alstom felelős a teljes 2-es szintű ETCS automatikus vonatbefolyásoló és forgalomirányító rendszer kiépítéséért, valamint az érintett állomások biztosítóberendezésének telepítéséért. Az Alstom Atlas 200-as ETCS rendszerén alapuló megoldás magában foglal egy számítógép vezérlésű automatikus biztosítóberendezést (Smartlock), valamint egy integrált irányító központot (Iconis), ami tartalmazza az automatikus forgalomirányító rendszert (ATS) és a felügyeleti irányító és adatgyűjtő rendszert (SCADA).
„A TEN-T korridorok fejlesztésének keretein belül 2020-ra Magyarországon is befejeződhet a Budapest–Lőkösháza vonal korszerűsítése, amely a négyes számú korridor 2-es szintű ETCS rendszerrel felszerelt Ausztria és Románia közötti szakaszát egészíti ki – mondta Balázs Gáspár, az Alstom üzletfejlesztési és értékesítési vezetője. „Magyarország szomszédjainál már gőzerővel folyik a vasúti forgalomirányítás fejlesztése a 4-es számú folyosón, amelyekben az Alstom Romániában 2-es szintű pályamenti ETCS berendezésekkel, Ausztriában pedig fedélzeti ETCS rendszerekkel vesz rész, amelyet mintegy 500 mozdonyra és vonatra telepítenek a szakembereink” – tette hozzá az igazgató.
Romániában elsőként az Alstom telepíthet központosított forgalomirányító rendszert, az első román vasúti biztosítóberendezés projektjének keretén belül. Az új irányító központot Aradon építik fel, ahonnan a magyar határtól Kürtösön és Aradon át egészen Soborsinig (Săvârșin) haladó vasúti forgalmat irányítják majd – írja közleményében a Premier Kommunikációs Iroda.