Tovább növekedne Ferihegyen a Ryanair
Az ír fapados légitársaság jelenleg 30 desztinációra repül Budapestről, de már idén télen bővíteni szeretnék a Ferihegyről elérhető célállomások számát. Micael O'Leary, a társaság vezérigazgatója keserűen nyilatkozott a reptérre kiszabott ingatlanadó drasztikus emeléséről: mint mondta: ez nem előremutató, nem segíti a magyar turizmust, mert ez tovább növeli a reptéri díjakat, így pedig Budapest veszít versenyképességéből más városokhoz képest. A Ryanair ezért levelet is ír a magyar kormánynak, hogy vonják vissza az adóemelésről szóló döntésüket.
A Ryanair azt szeretné, ha a jelenlegi 2 milliósra tervezett utasforgalmat 12-18 hónap alatt 3 millióra tudnák feltornázni. Ezért a jelenlegi 30 desztinációt 45-re növelnék, de csak akkor, ha a reptéri díjaka alacsony szinten tudnak maradni – ehhez viszont az kell, hogy a reptér ingatlanadóját nem emelik meg. A Budapest Airport ugyanis jelezte, hogy az adóemelést áthárítja a légitársaságokra, vagyis megemeli a repülőgépek kiszolgálásáért fizetendő díjat.
O'Leary szerint azonban a reptérnek az adóemelést nem a légitársaságokkal, hanem a kormánnyal kell rendeznie. Ellenkező esetben a reptérnek csökkentenie kell a költségeit, ez viszont a magyar turizmus zsugorodását eredményezné, ahogy az 1-es terminál bezárása is csökkentette a hazai idegenforgalom kapacitását. Európa legnagyobb utasszállító légitársaságának vezetője szerint a turizmust nagyon könnyű fejleszteni, az idegenforgalom pedig nagyban hozzájárul a hazai gazdasághoz, hiszen növekszik a szállásadók, a közlekedési cégek, a vendéglátás bevétele.
A Ryanair első embere azt is elmondta, hogy nemrég megállapodott a Budapest Airporttal arról, hogy augusztusban elkezdik annak a „reptéri létesítménynek” az építését, ami az utasok számára kényelmesebb várakozást biztosít majd – jelenleg ugyanis a betonon, a tűző napon kell állniuk az utasoknak egészen addig, amíg be nem szállhatnak a repülőgépbe. Ez jelenleg 20-40 perces várakozást jelent a tűző napon.
Kicsit csalódtak a Magyarországról kiutazó forgalomban, a Ryanairnél azt hitték, az olcsó árakkal több utast meg tudnak nyerni maguknak. Nyáron ugyan népszerű célállomás Budapest, sokan szeretnének ide repülni. Sorrendben Brüsszel, London, Milánó-Bergamo és Róma Ciampino, Barcelona, Pisa a legnépszerűbb célállomások.
Az utasszámokról elmondta, hogy 10 százalékos kiutazó forgalommal indultak a budapesti Ryanair-járatok tavasszal, ezt mostanra 20-25 százalék körülire sikerült feltornázni, de még sokkal többet szeretnének. O'Leary szerint a magyarok sokszor olyan távolságokra is inkább autóval indulnak, amit repülővel sokkal gyorsabban elérhetnének. A közeljövőben elsősorban ezen szeretnének dolgozni.
A téli, bővülő menetrenddel kapcsolatban O'Leary nem nevezett meg konkrét célállomásokat, de az Iho.hu kérdésére elmondta: elsősorban európai repterekre szeretnének új járatokat indítani, nem EU-n kívüliekre. (A Wizz Air azonban már korábban bejelentette, hogy a Malév által felhagyott törökországi, izraeli és orosz desztinációkra szeretnének repülni, ehhez azonban a magyar kormány jóváhagyása is kell.)