Több mint ötmillió négyzetméteren újultak meg a hazai gyorsforgalmi utak 2024-ben

MTI/iho   ·   2024.12.19. 15:00
mkif_m3_felujitas

Az MKIF által üzemeltetett 1237 kilométernyi főpálya több mint huszonhét százalékán, 5,1 millió négyzetméteren cserélték a tönkrement, elhasznált burkolatot új aszfaltra, ahol szükséges volt, több rétegben is.

Véget értek a 2024-es szintrehozási és nagyfelületű burkolatfelújítási munkálatok az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által kezelt pályákon. Négymillió négyzetméteren úgynevezett szintrehozási munkákat végeztek a 2022. szeptember elsején üzemeltetésre, felújításra átvett szakaszok közül azokon, ahol a burkolat állapota nem érte el az elvárt műszaki szintet. További egymillió négyzetméteren pedig a biztonságosabb közlekedés érdekében hajtottak végre nagyfelületű burkolatcserét. Ezek a munkák, ahol szükséges volt, nem csak a felső kopó-, de az alsóbb kötő- és alapréteget is érintették, ehhez összesen valamivel több, mint egymillió tonna aszfaltot használtak fel.

A burkolatok cseréje mellett megújult 131 híd és felüljáró, kicserélték a Kőröshegyi völgyhíd tönkrement saruit is. Tizenegy gyorsforgalmi úton (M1, M15, M3, M30, M35, M4, M7, M70, M8, M85, M86) dolgoztak, továbbá 33 pihenőt is felújítottak.

A felújítások 43 százaléka az M3-as autópályán zajlott: csaknem 2,2 millió négyzetméteren újult meg az aszfalt. A második legnagyobb volumenű burkolatfelújítás az M7-esen történt, ott 1,6 millió négyzetméternyi új aszfaltot terítettek le.

Az idei munkák márciusban, a húsvéti hosszú hétvége után indultak, és úgy szervezték azokat, hogy az M7-en a vakáció ideje egyáltalán ne legyen felújítás a Balaton könnyebb megközelíthetősége érdekében, továbbá az M1-en sem dolgoztak és így terelés sem volt egész augusztusban az ilyenkor erősebb nemzetközi tranzitforgalom miatt.

Magyarország történetének legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítása 2023-ban indult. Tavaly 3,6 millió négyzetméter új burkolat készült el, ez a főpálya 19 százalékát jelenti és megújult százhat híd és felüljáró is. Az állammal kötött koncessziós szerződés szerint három év alatt 538 kilométeren, a főpálya 43 százalékán végeznek szintrehozási munkákat, kétszáznál is több hidat és felüljárót újítanak fel, valamint ötven–hatvan csomópont vízelvezető rendszereit is javítják 2025. augusztus 31-éig.

Jövőre 3,1 millió négyzetméter tönkrement, elhasznált burkolat megújítását tervezik, ahol szükséges a felső kopóréteg alatti kötő- és alaprétegeket ezeken a szakaszokon is javítják, cserélik. Megújul negyven híd és felüljáró is, és tovább folytatódnak a pihenők felújításai is: várhatóan újabb harminc pihenőhely újul meg. A munkákat a tervek szerint tavasszal kezdik, addig előre tervezett nagyfelületű burkolatcserék az MKIF által üzemeltetett pályákon nem várhatók.

(Nyitóképünkön az M3-as autópályán dolgoznak a gépek. Kép forrása: MKIF)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek