Tizenöt éve Bátaszéken

Vörös Attila   ·   2023.12.31. 12:00
bonyhad

Még jártak Csörgők, volt ünnepi tolatós teher, és még egy MDmot is előkerült.

Nézegetem az Emiget, a vonatkozó Facebook-oldalakat és az egyéb információs csatornáimat, hogy ha már a két ünnep között itthon (Szekszárdon) vagyok, fotózzak valami szép, érdekes vonatot.

Sehol semmi. Úgyhogy maradjunk a másfél évtizeddel ezelőtti fotók nézegetésénél! Számomra ez volt az aranykor a Bátaszék-környéki vasútvonalakon. Bár eldöcögött néha egy-egy Bézé, a Bátaszék–Sárbogárd vonalon a csörgős, kétkocsis (By, Bhv...) szerelvények voltak az alapok. Az MD-k már eléggé elfogytak, de még elő-előkerültek a Piroskák is pár körre, mire végleg kivesztek a Dunántúlról.

A 3007-es MDmot a korábban szokásos 8323-as vonatára ugrott be december 26-án. A képre kattintva galéria nyílik a szerző fotóiból!

Az ország egyik legszebb vonalvezetésű viszonylatán, Bátaszék és Dombóvár között Bz motorok dolgoztak, dolgoznak ma is, de néhány mozdonyos menet még előfordult itt is.

2007 decemberében tehervonat is járt a hólepte vonalon, a 116-os Szergej fordult meg a tolatós teherrel Dombóvár és Bátaszék között. Csak pár kocsija lett volna, viszont ebben az időszakban aktiválták szénosztályozásra a hidasi ipartelep vágányát, így a visszaúton néhány önürítős Fals-kocsit felszedett a Szergej Hidas-Bonyhád állomáson.

Két fás kocsival és a gázolajkút üres tartályával érkezett Bátaszékről Hidas-Bonyhádra a tolatós. Itt azután fölszedett néhány Fals-kocsit is

Ezen az iparvágányon azóta rég megszűnt a forgalom, de pár évvel később a Bonyhádra kiágazó vasútvonalra is kikerült a vörös tárcsa. A hidas-bonyhádi állomáson néhány alkalommal volt még rakodás, de azóta sem tért vissza tartósan a helyi árufeladás.

A környék a szerény vasúti felhozatal miatt nem igazán vonzza ide a vasútbarátokat, a helyi erők szokták kimazsolázni maguknak, ha épp jön valami érdekes téma. 2023-ban azonban két alkalommal is az 50-es vonalra látogatott a vasútbarátok közössége: tavasszal a dombóvári 206-os Mazsolával vittek egy különvonatot Hidas-Bonyhádig, a pici dízel Bézé mellékeket és egy motort vitt, igazi kuriózum volt!

A 38722-es személyvonat élén robog a hóban Nagymányok és Hidas-Bonyhád között a 2203-as Csörgő és húgyszagú szerelvénye

Az 50-esen közben mindenhol máshol is eltűnt a helyi rakodás, így már csak az átmenő tehervonatok használják a vonalat. A szekszárdi és a pörbölyi kiszolgálómenet heti egyszer jár már csak, sokszor azt is lemondják. A tolatósnak gyakran csak a bátaszéki gázolajkút tartálykocsijának a cserélése a feladata... Akadnak viszont irányvonatok, főleg Bajáról és Bácskából. Gabonát, ócskavasat, cukorrépát visznek a startos gépek mellett mindenféle magánvasúti dízelekkel.

A 46-oson már akkor sem volt valami nagy teherforgalom, és még ez is tovább csökkent azóta. A heti három tolatós nap előbb kettőre, majd egyre csökkent, és az ócskavasrakodás is eltűnt. Fát kampányszerűen raknak, olykor hónapokig egy szem kocsit sem lát a szekszárdi rakodó. Néha viszont egymás után több gabonás irányvonat is elindul innen. Már az egyik szekszárdi iparvágányon sincs semmilyen forgalom, lassan egy évtizede.

A 2103-as retró Csörgő a bátaszéki retró hétvégén

Az 50-es vonal 150 éves évfordulója alkalmából július végén retró hétvégét szerveztek ide, és a MÁV Rail Tours még gőzösös nosztalgiavonatot is Bátaszékre hozott. A személyvonatok nagy része helyett két csörgős-mozdonyos szerelvény forgolódott Baja és Dombóvár között, az biztos, hogy ez óriási élmény volt sok fiatalabb vasútbarátnak!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek