Nemzetközi összefogás az egyeskocsi-forgalom megmentéséért

iho/vasút   ·   2024.12.19. 09:00
rch_dizeltraxx_egyeskocsi

A közép-európai térségben folyamatosan csökken a fuvarozási mód versenyképessége, a Rail Cargo Hungaria koordinálásával javaslatokat dolgoztak ki a szolgáltatás megszűnésének megakadályozására.

Megkongatták a vészharangot az egyeskocsi-forgalom felett a Rail4Regions (R4R) projektben résztvevő kilenc közép-európai ország (Ausztria, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, Szlovákia és Szlovénia) minisztériumainak, vasútvállalatainak, regionális fejlesztési ügynökségeinek képviselői, akik november és december folyamán Budapesten, Ljubljanában, Zsolnán és Krakkóban értékelték a program eddigi eredményeit.

A projekt során elvégzett kutatás szerint amennyiben ez a szolgáltatás megszűnne, a Magyarországgal együtt 149 milliós népességű térségben több mint egymillió kamion zúdulna a közutakra, felbecsülhetetlen károkat okozva a környezetben, és rontaná a lakosság életminőségét is.

Az egyeskocsi-fuvarozás a vasúti árutovábbítás nagyon összetett, sok eszközt és munkaerőt igénylő, ezért költséges szegmense. Míg a megrakott kamion egy adott címre viszi az árut, az egyeskocsi-forgalomban az egyenként feladott teherkocsikat a feladási állomásokról a kiszolgáló állomásokra gyűjtik össze, ahonnan azokat rendezőpályaudvarokra szállítják és a következő csomóponti állomásra továbbító szerelvényekbe sorolják. Végeredményben az áruk több szerelvényben, többszöröst rendezést követően érkeznek meg rendeltetési helyükre.

Egyetlen vonat legalább nyolcvan kamionnyi árut képes elfuvarozni a közúti károsanyag-kibocsátás mértékének töredékével. Ráadásul sok nyersanyagot tilos közúton szállítani a számos országban bevezetett korlátozások miatt. A klímacélok teljesülésének egyik meghatározó előfeltétele az egyeskocsi-fuvarozás fenntartása.

Az összetett vasúttechnológia lehetővé teszi a régióban működő vállalatok számára, hogy hozzájussanak nyersanyagaikhoz és piacra juttathassák áruikat. Magyarországon hétszáz kis- és középvállalkozás, nemzetgazdasági szempontból fontos üzemnek az egyeskocsi-fuvarozás jelenti a fuvarozási megoldás biztonságát. A Rail4Regions a nemzetközi feltárómunka során felhívja a figyelmet arra, hogy a forgalom fenntartásának feltételei romlanak: minden országban rendezőpályaudvarokat zárnak be, sorra felszámolják az iparvágányokat, magasak a pályahasználati díjak, és a klímacélok megvalósítását kikényszerítő intézkedések sem elég hatásosak – Spanyolországban, Lengyelországban, Dániában, Olaszországban és Görögországban már meg is szűnt ez a vasúti szolgáltatás.

A lengyel, szlovák, szlovén szakemberek a Rail Cargo Hungaria (RCH) koordinálásával javaslatokat dolgoztak ki az egyeskocsi-forgalom megszűnésének megakadályozására. A fuvarozási rendszer versenyképességét összehangolt állami támogatási rendszerekkel, egyebek között a pályahasználati díjakon, a pályakapacitások előírásain, az iparvágányok fejlesztésén, az infokommunikációs eszközök alkalmazásán keresztül szükséges növelni, miközben elengedhetetlen a közúti szállítás korlátozása is. A R4R részletes javaslatait eljuttatják az EU közlekedési biztosához is.

Magyarországon 2021 óta állami támogatás segíti az egyeskocsi-forgalom fennmaradását, amely évente 6,4 milliárd forint. Összesen nyolc vasútvállalat nyújt jelenleg ilyen szolgáltatást, de országos lefedettséget csak a forgalom hetven százalékát végző Rail Cargo Hungaria garantál. A támogatásra nagy az igény: az idei keretet már az év vége előtt kimerítették. A támogatás futamideje hamarosan lejár, meghosszabbítására a 2026-tól kezdődő ötéves ciklusban is szükség van.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Rail Cargo Hungaria)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek