Maglev-hajtású hagyományos teherkocsit tesztelnek Németországban

iho/vasút   ·   2024.12.22. 15:35
nevomo_captrain_teherkocsi

A Captrain és a vasúti automatizálási és maglev-technológiákkal kísérletező Nevomo a brémai acélműnél végez próbákat, a cél a kocsirendezési műveletek teljes automatizálása.

A MagRail Booster elnevezésű programot a Captrain Deutschland árufuvarozó vasúttársaság és az ArcelorMittal acélipari vállalat közös vállalkozása, a Hansebahn Bremen (HBB) hajtja végre, mely az üzem körülbelül százkilométernyi iparvágány-hálózatának üzemeltetéséért felelős.

A próbák célja a teherkocsi-mozgások teljes automatizálásának tesztelése az üzemen belül, tolatómozdony vagy egyéb vontatójármű használata nélkül. A partnerek a tesztekkel a világ első olyan teljesen automatizált teherkocsi-szállító rendszerét akarják bemutatni, mely a már meglévő járműveket és a létező vasúti infrastruktúrát használja.

A BreMag – Bremen Magnetic Shuttle elnevezésű rendszer tesztjei a napokban kezdődtek; a projektgazdák azt remélik, hogy három éven belül a teljes automatizációt is elérhetik. A próbamenetek során elsősorban acéltekercseket fognak szállítani az üzemegységek között.

A technológia lényege, hogy a meglévő vasúti infrastruktúrát ellátják a Nevomo MagRail Booster lineáris motoros meghajtási rendszerével: a pályába egy aktív lineáris motor állórészt (sztátort), a kocsikba pedig speciálisan kifejlesztett lineáris motorokat telepítenek. Ez lehetővé teszi a vagonok autonóm, mágneses tér által vezérelt mozgását. A megoldással az üzem területén végzett tolatási műveletek rugalmasságát szeretnék növelni, mely által a sürgős fuvaroknál kiváltható a közúti szállítás.

A hagyományos teherkocsi a meglévő pályába épített lineáris sztátor és a vagon kerekeire szerelt speciális lineáris motor kölcsönhatása által mozoghat (kép forrása: Railway Gazette)

A Hansebahn Bremen szerint a szállítási és tolatási szolgáltatások automatizálása nagy lehetőséget kínál a vasúti árufuvarozás hatékonyságának növelésére. A technológiával gyakrabban, megbízhatóbban és rugalmasabban lehet kezelni a fuvarokat, a dízelmozdonyok használatának csökkentésével pedig a karbonlábnyom is csökken.

A Nevomótól elmondták, nagyon örülnek, hogy egy olyan neves vasúti logisztikai szereplő, mint a Captrain Deutschland szavazott bizalmat a MagRail Boosternek. A társaság meg van arról győződve, hogy a mozdonyok lineárismotor-hajtású, önjáró teherkocsikkal való kiváltását alkalmazó vontatási innováció a Rail-as-a-Service üzleti modellel együtt a kulcs a logisztika karbonlábnyomának globális szintű jelentős csökkentéséhez. Úgy vélik, a MagRail Booster átalakító erejű lépés a vasúti ágazatban. A tesztek meg fogják mutatni, hogy a technológia hogyan tud zökkenőmentesen integrálódni a meglévő infrastruktúrába, gazdasági és környezeti előnyökkel együtt.

A BreMag körülbelül hatmillió euró (jelenlegi árfolyam alapján hozzávetőlegesen két és fél milliárd forint) teljes költségvetéssel rendelkezik, és a német szövetségi digitális és közlekedési minisztériumnak (BMDV) „A jövő vasúti teherszállítása” (Zukunft Schienengüterverkehr) elnevezésű finanszírozási innovációs keretprogramja támogatását élvezi. Ezen felül a német vasútkutatási központ (DZSF) is támogatja, mely forrásokat kínál a vasúti logisztika innovációihoz – számol be a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön a Captrain és a Nevomo tesztjárműve. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek