Temesvár hajózik
Az utasok szállításáról egyenként 50 férőhelyes, mosdóval is rendelkező, klimatizált katamaránokkal - kéttörzsű, alacsony merülésű hajókkal - gondoskodnak, amelyek legfeljebb óránként 12 kilométeres sebességgel közlekedhetnek. A vasárnapig tartó háromnapos ünnep idején ingyenesen lehet kipróbálni a kishajókat, a menterendszerű forgalom pedig hétfőtől indul be, a menetjegy 1 lejbe (70 forint) kerül majd.
Nicolae Robu polgármester szerint – és tényszerűen is, lévén kevés a hajózható folyóval rendelkező romániai város – Temesvár az első Romániában, amely bevezeti a vízi tömegközlekedést. Az erre a célra kétmillió euróért beszerzett hét vízi jármű már két éve vesztegelt kihasználatlanul a városban, különböző kormányhatározatokra és a közlekedési szakhatóságok engedélyeire várva.
A bukaresti kormány május végén hozta létre a Bega-csatorna hajózható szakaszát adminisztráló közhasznú társaságot, elhárítva az egyik akadályt a hajóforgalom beindítása elől. Az összes kishajó forgalomba helyezésére egyébként még mindig várni kell, amíg a közlekedési minisztérium jóváhagyja a parton elhelyezett hajóforgalmi jelzéseket és a – Bega hajózhatóságának helyreállítását célzó uniós projekt során kialakított – kilenc megállóhelyet (pontont). Addig egyszerre csak egy utasszállító közlekedését engedélyezik a Begán, amely helyenként olyan keskeny, hogy nem fér el két hajó egymás mellett.
Egy évvel ezelőtt a Temes megyei önkormányzat és a Bánsági Vízmedence Vízügyi Igazgatósága (ABAB) arról kötött megállapodást, hogy 14 millió eurós uniós támogatásból Romániában és Szerbiában is újra hajózhatóvá teszik a Temesvárt a Tiszával összekötő Bega-csatornát.
A Bánságban a 18. század elején berendezkedő osztrák adminisztráció 1732-ben tette hajózhatóvá a Bega-csatornát, megalapozva Temesvár és a Bánság gazdasági felemelkedését. A begai hajózást a trianoni határok lehetetlenítették el. A Románia és Jugoszlávia közötti hajóforgalom 1958-ban állt le végképp. A Moszkvából irányított Jugoszlávia-ellenes kampány idején ráccsal zárták el a Bega medrét, hogy még búvárok se juthassanak át a folyón egyik országból a másikba. A csatorna romániai szakaszán az 1960-as évekig közlekedtek hajók.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!