Épülhet a nagyváradi vasútvillamos

A 250 millió euró értékű beruházás közbeszerzéseit még idén tavasszal ki is írják.
A város önkormányzatának tulajdonában álló közlekedési vállalat, az Oradea Transport Local S.A. (OTL) vezérigazgatója, Adrian Revnic elmondta, véglegesítették a helyi tram-train specifikációit. A beruházást nyolc részre osztották, mindegyikre külön tendert jelentetnek meg: az infrastrukturális megoldásokra hetet, a járműveket pedig egy külön beszerzés keretében vásárolják meg. Az első tendereket a tervezésre írják majd ki, néhány hónapon belül pedig át is térhetnek a kivitelezésre. A fejlesztést az OTL a Bihar megyei tanáccsal, a nagyváradi városi térséggel és a városfejlesztési ügynökséggel közösen indítja el.
A nagyváradi tram-train célja, hogy átszállásmentes összeköttetést teremtsen a belváros, a város déli részén fekvő nemzetközi repülőtér, a délkeletre található, több mint 12 ezer lakosú Váradszentmárton (Sânmartin) község, az azon belül található Püspökfürdő (Băile 1 Mai) és Félixfürdő (Băile Felix) fürdőhelyek között, nyugati irányban pedig Biharszentandrás (Sântandrei) és Körösszeg (Cheresig) községekig, valamint a magyar határnál fekvő Bors községig.
A munkálatok során felújítják a meglévő nagyvasúti és villamospályákat, ahol szükséges, villamosítják is a vágányokat, a meglévő állomások, peronok és gyalogos átjárók megújulnak, egyes helyeken pedig újakat építenek.
A Club Feroviar arról ír, hogy a szolgáltatáshoz tizenegy járművet szereznek be: nyolc villamos-akkumulátoros hibridüzemű vasútvillamost és öt csak villamos üzemű motorkocsit. A járművek mindegyike egyaránt képes lesz a nagyvasúti 25 kilovoltos váltakozó áramú és a városi vasút hatszáz voltos egyenáramú rendszerét is használni, sőt a tramtrain-kocsik a beépített akkumulátoroknak köszönhetően három kilométert felsővezeték nélkül is meg tudnak majd tenni.
A beruházás első terveit még 2023 tavaszán jelentette be az OTL-vezér. A megvalósíthatósági tanulmányt a Baicons Impex SRL végezte el.
A közlekedési társaságtól elmondták, a város villamosai összesen körülbelül kétmillió kilométert tettek meg tavaly, a legtöbb járat a 4-es, a 2-es, az 5-ös és a 6-os vonalakon közlekedett.
Az OTL arról számolt be, hogy 2024-ben is számos fejlesztést végeztek el a szolgáltatások hatékonyságának növelése érdekében. A munkálatok némi zavartatással jártak, egyes tömegközlekedési útvonalakat meg kellett változtatni, néhány esetben pedig a villamosközlekedést is fel kellett függeszteni ideiglenesen. A beavatkozások során korszerűsítették a közúti és vasúti infrastruktúrát, többek között hét átjárót hoztak létre a polgári központnál, megújult a Decebal körút (Bulevardul Decebal) és az Aradi út (Calea Aradului), továbbá egyéb önkormányzati beruházások is megvalósultak.
Ezeken felül:
- új buszokat és villamosokat szereztek be – az aradi Astra Vagoane Călătoritól uniós forrásokból vásárolt kilenc, 27 méter hosszú Imperio villamos első példánya várhatóan idén májusban érkezik meg,
- kicserélték a felsővezetéket az Emánuel-templom és a Decebal-híd között, valamint az Aradi úton,
- újakra cserélték a felsővezeték-tartó oszlopokat a Decebal-híd–Emánuel-templom–Casa Piraților (Kalózok háza) étterem vonalszakaszon,
- zöldítették az Emánuel-templom környéki területet,
- rugalmas elemek beépítésével megújították a villamosvonal átjáróit,
- a transzponder berendezést telepítettek kitérők villamosokról történő automatikus állítása érdekében.
(Nyitóképünkön a nagyváradi vasútvillamos tervezett útvonala. Kép forrása: Bihar megyei önkormányzat/Krónika Online)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!