Takarékoskodás miatt omlott össze a híd
A baleset kivizsgálásának megállapításaira hivatkozva a Pravda arról írt: az autópályahíd betonozásakor használt segéd tartószerkezet összeomlását az okozta, hogy a váz építésekor az elégségesnél kevesebb acél állványt használtak.
A független szlovák lap szerint a balesetnek nem kellett volna bekövetkeznie, ha csak néhány darabbal több állványt használnak az építés során, ami legfeljebb 10 ezer euróval növelte volna meg az egyébként 332 ezer eurós kivitelezési árat.
A baleset tavaly november 2-án történt, miután a D1-es autópálya Kiskerény és Illésfalva (Iliasovce) között épülő hídja leomlott azt követően, hogy a betonozás során használt tartószerkezet összedőlt. A nagy visszhangot és a közvélemény felháborodását kiváltó tragédiának 4 halálos áldozata és 11 sérültje volt, a részben megépült hidat később le kellett robbantani. A romok eltakarítása várhatóan csak februárban ér véget.
A baleset után a tragédia helyszínén használt ideiglenes tartószerkezetek használatát azonnali hatállyal felfüggesztette a közlekedési tárca, majd széles körű ellenőrzéseket rendelt el a folyamatban lévő autópálya-építéseknél. Az ellenőrzésekkel, valamint a baleset okai kapcsán indult vizsgálattal egyidejűleg a szaktárca az építkezés beszállító cégeinél is vizsgálatot indított.
A tragédia kapcsán a szlovák sajtó többször írt arról, a baleset összefügghet azzal, hogy a válságba került szlovák építőipari cégek nem egyszer csak a kivitelezési költségeket alig meghaladó áron vállalnak el megbízatásokat. A kivitelező cégek túlzó takarékoskodási intézkedései miatt, valamint a hasonló balesetek elkerülése céljából kidolgozott intézkedéscsomagot a héten terjeszti a pozsonyi törvényhozás szakbizottsága elé Ján Pociatek, a szlovák közlekedési, építésügyi és régiófejlesztési tárca vezetője.
A lerobbantott autópályahíd építésének újrakezdésére csak a vizsgálat lezárása, valamint az eltakarítási munkálatok befejezése után ad engedélyt a szaktárca, és ez leghamarabb márciusban esedékes.