Szeptemberben kezdik gyártani a budapesti CAF villamosokat
A dokumentum további tíz új, alacsonypadlós légkondicionált villamos gyártására vonatkozik. Összesen így negyvenhét új villamos érkezik a fővárosba 2016 első feléig. A dokumentumot Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója és Felipe Rodrigo Magal, a CAF területi igazgatója látta el kézjegyével.
Az eredeti szállítási szerződést idén februárban kötötték meg mintegy 27 milliárd forint értékben, akkor harminchét CAF Urbos3 típusú villamost rendeltek. A most aláírt szerződésmódosítás alapján 2016-ban további tíz új villamos érkezik majd Budapestre. Ezek a járművek részben már a Dunakeszi Járműjavítóban készülhetnek el, és ott tesztelik őket. A szerződésmódosítás alapján a harminchét darabos alapmennyiség szállítását a CAF felgyorsítja, így a korábban a jogorvoslati támadások miatt elhúzódó tenderfolyamat késedelmét is sikerül valamelyest behozni, így uniós forrás is felhasználnható még a projektben.
Az új villamosok rekordgyorsasággal kaptak előzetes típusengedélyt a BKK, a CAF és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) közötti szoros együttműködésnek köszönhetően. Ennek birtokában a prototípusok gyártása a szükséges anyagbeszerzés lezárultával már szeptemberben elindul.
A szerződés lehetőséget teremtett további 87 villamos szállítására is: újabb forrás rendelkezésre állásával összesen akár 124 vadonatúj villamost helyezhet üzembe 2020-ig a BKK a fővárosban. A további 87 jármű igény szerint rövid és hosszú kialakítású is lehet, valamint ezen belül elképzelhető húsz olyan villamos vásárlása, amely felsővezeték nélküli üzemre is alkalmas. A szerződés értéke ezzel együtt összesen mintegy 75 milliárd forint. Az opcionálisan lehívható további darabszám lehetővé teszi az elöregedett budapesti villamosállomány jelentős fiatalítását azonos típusú, modern alacsonypadlós járművekkel.
A rövidebb (34 méteres) villamosok a jelenleg – főként európai uniós forrásból – megújuló 3-as vonalra, valamint a várhatóan 2015 végére kiépülő budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalra kerülnek majd. A mai Combino villamosoknál is valamivel hosszabb, 56 méteres szerelvények pedig az 1-es villamos vonalán járnak majd.
Az új villamosok alacsonypadlósak, az utastérben nincsenek „lábtartó dobogón” elhelyezett ülések. A rövid változat egyszerre 200 utast szállíthat 46 ülőhellyel. A hosszú típus 345 utas szállítására alkalmas 81 ülőhellyel. A járművek utastere légkondicionált, fűtött, fedélzeti utastájékoztató rendszerüket a FUTÁR-ba integrálja a BKK, sőt kamerákkal is felszereli a járműveket.
Az első CAF villamosok jövőre állnak forgalomba a budapesti villamosvonalakon. Ezzel egy időben megkezdődhet a legöregebb, 40–45 éves elavult villamosok selejtezése is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!