Ryanair: egyetlen új vonal, sok sűrítés Budapestről
Mintegy tíz százalékos bővüléssel 1,3 millió utas elszállítását tervezi a Ryanair Budapestről 2015-ben. Ennek elérése érdekében egyetlen új, a korábban már bejelentett athéni közvetlen járat megnyitása mellett – a nyári szezonban – a fontosabb nyugat európai desztinációkat fogja sűríti. Az igazgató tájékoztatása szerint a téli menetrendben sem várható új célállomás bejelentése, mert a fontosabb európai piacok felszívják az újonnan érkező Boeing 737-800-as repülőgépeket, így a budapesti bázis három (illetve télen két) gépe mellé sem állítanak be újabbat.
Az idén harmincadik szülinapját ünneplő ultra-low cost légitársaság először 2007-ben jelent meg a Budapesten, majd kivonulása után 2012-ben, a Malév leállásának napján jelentett be új járatokat és a ferihegyi bázis létrehozását. Az ekkor beharangozott negyven útvonalból ugyan nem lett semmi, ma tizenöt útvonalon, heti nyolcvankét járatot teljesítenek.
A sajtótájékoztatón David O'Brian kereskedelmi igazgató kiemelte, hogy pozitívan értékelik az elmúlt három évet Budapesten és jó a kapcsolatuk a repülőtérrel is. Igazodtak a Budapest Airport – szerintük magas – költségszintjéhez, így további bővülést csak a költségek csökkentése, valamint az esetlegesen megváltozó piaci környezet esetén terveznek.
Összehasonlításul megemlítette Brüsszel második repülőterét Charleroi-t, ahonnan a kedvezőbb kondíciók miatt hetvenhét célállomásra repülnek. Európában most Spanyolországban, Olaszországban és Görögországban látnak üzleti lehetőségeket a változó piaci pozíciók miatt, így az idén érkező harminc repülőgépet elsősorban ide szánják.
Ugyan tárgyaltak Debrecennel is a járatnyitási lehetőségekről, de a korábban említett országok gyorsabban elérhető nyereséggel kecsegtetnek a fuvarozó számára. A jelenlévő turisztikai szakújságírók – az olvasók felvetése alapján – Skóciát és a Kanári-szigeteket hiányolták a célállomások közül.
A Ryanair globális növekedési ütemét jól jelzi, hogy a tavalyi 90 millióról 2015-re 100 milliós utasforgalom elérése a cél, míg 2024-re már 160 millió utast szeretnének köszönteni a fedélzeten. A korábban megrendelt Boeing 737-800-as gépeket akár kétszáz új Boeing 737-8 MAX repülőgép követi, amelyben a Ryanair kérésére további utasüléseket helyeznek el. A flotta folyamatos cserélése mellett a jelenlegi 320 darabos állomány 2024-re 520 darabosra bővülhet.
Megemlítették a transzatlanti terveket is, de a konkrét hosszútávú fapados járatok elindítását akadályozza a megfelelő repülőgépek beszerzése, hiszen a nagyobb befogadóképességű, modern repülőgépek gyártókapacitását elsősorban az Öböl menti országok légitársaságai kötötték le a következő évekre.
* * *