Raptor után Raptor? Új javaslat újragyártásra
Két F-22-es, vagy húszfőnyi kiszolgáló személyzettel egy KC-135-ös tanker kíséretében Romániába majd Litvániába repült: a gépek a Tyndall légibázison állomásozó 95. század állományába tartoznak, de annak a kontingensnek a tagjai, amely már korábban az angliai Lakenheath-be települt.
A világ jelenlegi egyetlen, képességei teljes birtokában lévő, csapatszolgálatba állított ötödik generációs harci típusából összesen tizenkettőt küldtek Európába, plusz a Légi Nemzeti Gárda egy F-15-ös alakulatát. Az áttelepítés, majd főképp a két Raptor vándorlása, eléggé egyértelmű válasz elsősorban a Balti-tenger övezetében történt legutóbbi eseményekre, amikor is egy orosz Szu-24-es géppár egy amerikai hadihajót „sturcolt meg”, majd a következőkben egy Szu-27-es palástorsóval tisztelt meg egy ugyancsak amerikai RC-135-öst, mintegy 15 méteres távolságban vagy inkább közelségben. Az F-22-esek megjelenését tehát elsősorban ezeknek az incidenseknek a következményeként, orosz megfogalmazás szerint erőfitogtatásként magyarázzák a sajtóban.
Ugyanakkor az amerikaiak láthatóan próbálják javítani az F-22-esek bevethetőségének a feltételeit. Az alacsony észlelhetőségű gépek üzemeltetésével kapcsolatban eddig általában arról szóltak a hírek, hogy rendkívül nehéz a Raptorokat kiszolgálni, egyik bevetés után a következőre felkészíteni. Már a tavalyi F-22-es áttelepüléseknek is célja volt annak gyakorlása, hogyan lehet, ha a helyzet úgy kívánja, a lehető leggyorsabban és viszonylag kevés háttértechnika kíséretében a szükséges közelségbe hozni a Raptorokat a bevetések helyszínéhez.
Ennek a koncepciónak a még „kihegyezettebb” formája a kétgépes formáció mozgása, még kisebb műszaki háttérrel, még rövidebb idő alatt, és még rövidebb időre. A Raptorok csak néhány napot töltöttek a Mihail Kogalniceanu légibázison, tehát nem messze a Fekete-tengertől, amely szintén elég sűrűn helyszíne orosz és amerikai hadihajók és harci gépek találkozásának. A litvániai Siauliai légibázisra érkezett géppár a hírek szerint ugyanaz a két gép, vagyis egyenesen a romániai bázisról repültek át a balti zónába.
Közben érdekes vita kezd kibontakozni Washingtonban a típus körül. A Pentagonban megkezdődött ugyanis egy hatodik generációs harci gép programjának felvázolása, amely az F-22-eseket és az F-35-ösöket váltaná, természetesen több mint egy évtized múlva, ami egyébként elsősorban az F-35-ösök esetében lenne különösen furcsa, amelyek három változata közül kettő még nincs is hadrendben. Más szakemberek szerint olyan típus, amely a Raptor és a Lightning képességeihez képest radikálisan több képességgel rendelkezne, mostantól fogva csak körülbelül húsz év múlva tudna szolgálatba állni.
Ennél jóval egyszerűbb, olcsóbb, és nagyobb gépmennyiséget ígérő megoldás lenne, mondják egyre többen, ha az F-22-esekenek megújítanák a gyártását, illetve a meglévő gépparkot fejlesztenék majd szükség szerint: javítanák a hajtóművek vektoros kormányzását, sisakkijelzőt kapnának a pilóták, és más modernizációra sor kerülhetne. A gondolatot egyébként most a Lockheed legendás fejlesztési központja, a Skunk Works egyik volt főnöke vetette fel, de pártfogolják az elgondolást a politikusok közül is jónéhányan: 2012-ben ezt programba vette az Obama ellen induló republikánus Romney, most pedig a javaslatot a törvényhozás hadügyi bizottsága a Pentagonnak továbbította megfontolásra.
Kétségtelen, ez sok pénzbe kerülne és az erőforrások elvonása esetleg lassítana más programokat, például a nemrég meghirdetett B-21-esét. De még mindig ez a kevésbé drága megoldás, állítják.
Az utolsó, a fejlesztésben használt példányokkal együtt 195-ödik Raptort 2012 májusában kapta meg a légierő, de a állítólag a gyártósort leszerelték ugyan, de nem semmisítették meg, ha szükséges, komoly költségek árán ugyan, de ismét be lehetne indítani.
Egyébként a napokban jelent meg a neten az a gyönyörű videófelvétel, amely az Angliába települt gépek közül néhányat a híres alacsonyrepülő terep, a walesi Mach Loop hegyei között mutatja. Az utolsó Raptor-forduló egyébként (1:20) elég jól demonstrálja, hogy azért van ezekben a gépekben most is komoly manőverező képesség...
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!