Prágában is ritkítják a járatokat
A cseh főváros tanácsa által már jóváhagyott javaslat alapján márciusban a metró két éve meghosszabbított hét végi üzemidejét rövidítik, illetve a hozzájuk kapcsolódó buszjáratokat törlik. A metró utolsó szerelvényei 2010 szeptembere óta pénteken és szombaton éjfél után egy-fél kettő körül indulnak a végállomásokról, míg más napokon egy órával korábban. Számos helyen az utolsó buszjáratokat is ehhez igazították. Ezek most megszűnnek, ami a tervek szerint az idén 40 millió koronás – 1 korona=11,5 forint) – megtakarítást jelent. A közlekedési vállalat kimutatása szerint az utolsó szerelvények kihasználtsága tíz százalék körül mozgott.
A következő takarékossági intézkedések július elsején lépnek életbe. Egyebek között számos útvonalon ritkítják a járatokat, felszámolják a párhuzamos busz- és villamosvonalakat, illetve azokat a járatokat, amelyek kihasználtsága minimális és nem kifizetődő.
A Prágai Fővárosi Közlekedési Vállalat százszázalékos tulajdonosa a cseh főváros. A cég integrált egységet alkot: a metró-, a villamos- és az autóbusz-közlekedés egyaránt beletartozik. A közlekedési vállalatnak az idei feladatai megvalósításához összesen mintegy 700 millió koronája hiányzik.
A vállalat bevételei a menetjegyekből évi átlagban 4,4-4,5 milliárd koronát tesznek ki. A főváros önkormányzata évente 3-3,5 milliárd koronával támogatja beruházásait, a korszerűsítéseket, ami a főváros költségvetésének 6-7 százaléka. Az ilyen célú állami költségvetési támogatás évi átlagban 50 millió korona körül mozog, míg az EU strukturális alapjaiból a város az utóbbi években százmilliókat szerzett. A menetjegyek minden közlekedési eszközön egyaránt használhatók. Egy felnőttmenetjegy 32 koronába kerül és 90 perces utazásra jogosít metrón, villamoson, autóbuszon, korlátlan átszállással.