Oxigén a francia vasútnak

iho/vasút   ·   2024.05.18. 09:00
sncf_caf_oxygene

Az SNCF Voyageurs bemutatta a CAF-tól rendelt, Oxygène elnevezésű, Z26700 sorozatú intercity-motorvonatok első példányát.

A francia nemzeti vasút személyszállítási üzletága 2019 októberében rendelt a baszk gyártótól huszonnyolc tízkocsis szerelvényt 700 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján bő 260 milliárd forint) értékben. A beszerzés részeként 100 millió euróért új karbantartóközpontokat is létrehoznak. A beruházást a francia kormány finanszírozza. A kontraktus opcionálisan további 75 motorvonat vásárlását is lehetővé teszi.

Az első Z26700-as nemrégiben készült el, majd Csehországba, a velimi tesztpályára vitték, ahol különféle dinamikus teszteket végeznek vele.

A CAF szerint az Oxygène-ek az ikonikus és modern tervezésnek köszönhetően a huszonegyedik századi intercity-vonatok referenciájául fognak szolgálni.

A kétszáz kilométer per órás sebességre alkalmas vonatokkal a nem nagysebességű vonalakon közlekedő, kényelmes, de már koros, mozdonyvontatású Corail-szerelvényeket küldik majd nyugdíjba. Az SNCF Voyageurs-nél úgy vélik, az új CAF-vonatok a TGV-khez hasonló kényelmi szintet fognak nyújtani, modern ülésekkel és a Corail-szerelvényeknél jobb dinamikai tulajdonságokkal.

A flottából tizenkét vonat a Párizs–Clermont-Ferrand viszonylatra kerül, tizenhat pedig a Párizs–Limoges–Toulouse útvonalon fog dolgozni.

A 188 méter hosszú, alumínium kocsiszekrényű, légkondicionált szerelvényekben három első- és öt másodosztályú kocsi fog futni, kettő plusz egy, valamint kettő plusz kettes üléselrendezéssel, egy kocsi alacsonypadlós lesz, egy másikon pedig kerékpárokat lehet majd szállítani. A tíz kocsiban összesen 420 ülőhely található – ez hét Corail-kocsi kapacitásával egyenértékű –, minden kocsin oldalaként egy ajtón zajlik majd a be- és kiszállás. Minden ülésnél USB- és hálózati csatlakozókat, az utastérben wifit használhatnak az utasok, a biztonságra kamerarendszer figyel.

A kétáramnemű, vagyis másfél kilovoltos egyenárammal (DC) vagy 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó árammal (AC) betáplált felsővezetékről üzemelő CAF-szerelvényekre feltelepítik az egységes európai vonatbefolyásoló rendszert (ETCS), valamint a francia KVB vonatbefolyásolást is. A megfelelő energiafelhasználás érdekében a szerelvények két szélső, vezetőállásos kocsijának és két középső kocsijának négy tengelye hajtott, az aszinkron vontatómotorok összesen négyezer kilowatt folyamatos teljesítményt képesek leadni. Az elektromos berendezéseket természetes szellőzés hűti.

Az első nyolc Oxygène szerelvényt a CAF spanyolországi, beasaini üzemében építik meg, a többit viszont már Franciaországban, Reichshoffenben szerelik készre. Az előállítás nem ment egyszerűen: egyrészt a Covid–19-világjárványnak az ellátási láncokra gyakorolt hatásai is megnehezítették, majd a motorikus és fékrendszereknél is problémák merültek fel, melyeket csak a velimi tesztek során vettek észre.

Négy vonatot jelöltek ki tesztelésre: az egyikkel már Velimben dolgoznak, melyhez várhatóan júliusban csatlakozik a következő, hogy a szinkronüzemet is kipróbálják. A harmadik szerelvénnyel a karbantartási próbákat végzik majd, a negyedik pedig a klímatesztek alanya lesz.

A tervek szerint a típus közlekedési engedélyét 2025 második felében adja majd meg a francia nemzeti közlekedésbiztonsági hatóság EPSF, a forgalomba állítás pedig jelenleg 2027 elején várható – az utolsó vonatot elvileg 2027 végén szállítja majd le a CAF.

Az új flotta megfelelő használata érdekében a vasúttársaság az infrastruktúra javításán dolgozik, többek között megerősíti az áramellátási rendszert és kigyomlálja a lassújeleket. A motorvonatok lehetővé teszik majd plusz járatok indítását mindkét útvonalon, ráadásul a Clermont-Ferrand-i járat menettartama negyed órával, 3 óra 15 percre csökkenhet, négy megállással, míg az útközben csak egyszer megálló limoges-i vonat 2 óra 51 perc alatt teheti meg útját.

Az SNCF azt tervezi, hogy az opcionális mennyiségből jövőre lehívnak húsz, várhatóan hosszabb kivitelű vonatot a Bordeaux–Marseille viszonylatra, ahol jelenleg kilenckocsis Corail-szerelvények forognak – számol be a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön az első kész Oxygène vonat a velimi tesztek közben. Kép forrása: Jérémie Anne / Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek