Orosz kézben a DJJ, típusengedélyes elektromos kisrepülő – ez történt a héten a közlekedésben
Nagyrészt orosz tulajdonba került a Dunakeszi Járműjavító (DJJ). A világ negyedik legnagyobb vasúti gördülőállomány-gyártójának számító Transzmasholding (TMH) csoporthoz tartozó TMH Hungary Invest Zrt. a cég 90 százalékát vásárolta meg a magyar államtól és a MÁV-tól, a tranzakció június 9-ével lépett érvénybe. A vállalat új tulajdonosai, az orosz TMH International AG és a Magyar Vagon Zrt. egy egymilliárd euró (350 milliárd forint) értékű, 1300 vasúti személykocsi megépítéséről szóló megrendelés nagyobbik részét, 680 vasúti személykocsit gyártását végzik majd Dunakeszin az egyiptomi nemzeti vasúttársaság ENR-nek. A dunakeszi üzemet úgy fogja továbbfejleszteni a TMH, hogy képes legyen bármilyen, vasúti személyszállításhoz megfelelő jármű legyártására, melyhez több tízmillió eurós beruházást kell majd végrehajtani.
Típusengedély kapott a Velis Electro. A Pipistrel repülőgépe lett a világ első, hivatalos engedéllyel rendelkező elektromos kisrepülője. A szlovén gyártó 2011-ben, két kétüléses vitorlázógép, akkumulátorok, egy motor és egy légcsavar összeházasításával létrehozta a világ első négyüléses elektromos repülőgépét. A konstrukció fölényesen megnyerte az elektromos légijárművek NASA-versenyét. A gépbe épített, most már saját konstrukciójú elektromotor még májusban nyerte szerezte meg a típusalkalmassági bizonyítványt. A gép hatósági eljárása több mint négyszáz óra repülést és kevesebb, mint három évet igényelt.
Július 3-ától jár Budapestre a Regiojet. A koronavírus-járvány visszaszorulása okán fokozatosan nyitják meg az európai határokat: július 1-jével újraindul a Szlovákiát érintő nemzetközi vasúti közlekedés. A cseh magánvasút június 12-ével el is indított két, naponta közlekedő vonatpárt Bécsbe. Július 3-ától bővül a kínálat: egy új járatpárt állítanak forgalomba, mely egészen Budapestig, a Déli pályaudvarra megy tovább. A vonat 5:20-kor indul Prágából, fél 10 körül áll meg Bécsben és körülbelül 12 óra táján érkezik a Délibe. Budapestről 15:45-kor indul vissza, Prágába késő este, háromnegyed 11-re érkezik majd meg. A vonaton mindhárom osztályon jár az utasoknak italok, wifi, napilapok, filmek, zenék, játékok, de ételeket is lehet majd vásárolni.
Járványügyi anomáliák. A Közlekedéstudományi Intézet (KTI), valamint az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a koronavírus-járványra és az utasforgalom csökkenésére hivatkozó utasítására június 6-ától több tucat mellékvonalon úgynevezett járványügyi menetrendet vezetett be a MÁV-Start. Az utasoknak a legtöbb vonat helyett pótlóbuszra kell szállni, melyek menetideje azonban jóval hosszabb, mint a vonatoké. Ráadásul több vonalon egyszerre közlekedik a pótlóbusz, valamint az utasok nélkül, szerelvényvonatként visszatérő vonat is, hogy azon az éjszaka folyamán elvégezzék a szükséges karbantartást és takarítást. Így a rendszer pluszköltséget termel. Az abszurd helyzetről Csach Gábor, Balassagyarmat polgármestere június 9-én este élő videóban számolt be a Facebookon.
Már öt Talent újult meg. A 425 001-es motorvonat a június 13-ai sikeres futópróbát követően a Győr és Bécs közötti EURegio járatokra kerül, a többi Talenthez hasonlóan. A tíz Bombardier villamos szerelvényt a MÁV-Start, a MÁV Vagon és az ÖBB két év alatt rázza gatyába. A korszerűsítés kiterjed többek között a forgóvázra, a fékrendszerre és a vezetőfülkére, az utastérben pedig a tolóajtók, a lépcsők, a klímaberendezések, az ülések és a vécék újultak meg. A vonatok a karbantartásnak és felújításnak köszönhetően a korábbinál megbízhatóbbá válnak, továbbá megkapják a MÁV-Start kék-sárga-fehér színű járműarculatát is. Az első felújított Talent tavaly októberben állt forgalomba a Győr–Hegyeshalom–Bécs viszonylaton.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!