Örömtekerést szerveznek a Bartók Béla úti új kerékpársávon

Garai Szakács László   ·   2017.10.15. 14:54
bartok_bringasav00

A Móricz Zsigmond körtér felől a Szent Gellért térig még csak-csak eljutott a kerékpáros, ám amióta a fonódó villamosok miatt a villamosmegállók peronjait kiszélesítették, és a Gellért tértől a Ménesi út felé másfél sávnyira szűkült az úttest, kaotikussá vált a helyzet. 2016 nyarán végül a helyi üzleteket, kiállító- és vendéglátóhelyeket tömörítő Bartók Béla Boulevarddal közösen több mint ezeregyszázan demonstráltak a Bartók Béla útért, majd a Magyar Kerékpárosklub helyi és szakmai szervezetekkel közös petícióban, illetve szakmai szintű megkeresésekben a fővároshoz fordult. Hosszas egyeztetések után végül megszületett a határozat, és a napokban felfestették a kerékpársávot erre a szakaszra.

A Bartók Béla úton régóta probléma a kerékpáros közlekedés, ezért a Magyar Kerékpárosklub Dél-budai Területi Szervezete még 2006-ban tárgyalásokat kezdeményezett a fővárossal és a kerülettel. Ugyan több terv is született szélesebb járdákról, kerékpársávról, rakodóhelyekről, de minden papíron maradt. Ezzel párhuzamosan a kerületben évek óta zajlik egy program egy kulturális centrum kialakításáról. Az akcióterület a Lágymányosi, a Szentimre és Gellérthegy városrészen helyezkedik el. Magától értetődőnek tűnik, hogy a funkcióbővítő városrehabilitációs fejlesztés része lenne a közlekedés humanizálása is. Akik végigsétál a Bartók Béla út Móricz Zsigmond körtértől a Gellért térig nyúló szakaszán, láthatja, hogy megnőtt a gyalogos közlekedés, valóban boulevard jelleget öltött a terület.

A tavalyi villamosmegálló-bővítés jó apropó lett volna, de a Kerékpárosklub közleménye szerint a főváros keresztülhúzta a terveket. Ugyan a fonódó villamos új megállóit átadták, de a tervezett kerékpársáv és a korzó nem készült el. Egy félmegoldás született, amely balesetveszélyes volt, rendszeressé váltak a megállók között két sávos szakaszok külső sávjában történő kielőzések, majd a megállók előtti szűkületekben való befurakodások. Két megoldás maradt: járdaszűkítéssel és favágással járó útszélesítés a megállóknál kerékpársáv nélkül, vagy a helyzet biztonságos rendezése kerékpársávval.

Bár az eredeti tervek komplexen rendezték volna a Bartók Béla utat, mégis egy fontos lépés történt a kerékpársáv első szakaszának felfestésével – kommentálta az eseményeket a Dél-budai Területi Szervezet, amely október 18-án, szerdán 18 órától a Szent Gellért tértől örömtekerést tart az új sávon, majd I Bike Budapest fórum keretében a Kortárs Építészeti Központban (Bartók Béla út 10–12.) a Bartók Béla útról és aktuális budapesti bringás ügyekről kötetlen kerekasztal-beszélgetés lesz.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!



Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.