Optimista hangulatban

iho   ·   2013.03.30. 16:30
00


Ki hinné (nem tűnt annyinak), hogy immár a fél évszázados Szilit ünnepelhetjük? A magyar vasutak máig nélkülözhetetlen igáslovának első példányát 1963-ban vette át a MÁV a nyugat-európai gyártókat tömörítő 50 hertzes munkaközösségtől. Az első hét importpéldány után a Ganz-Mávag még mozdonyok százait szállította, amelyek többsége még mindig üzemben van.



Ismét évforduló, ismét Szili, de ezúttal lényegesen szomorúbb a jubileum. Nyársapát és Cegléd között 1983. április 9-én szenvedett súlyos balesetet a Belgrádból Moszkvába tartó Puskin nemzetközi gyorsvonat. A szemtanúk leírása és a baleseti vizsgálatban rögzített adatok azonban mégsem passzolnak össze igazán...



Korszakalkotó újdonság, avagy a magyar kreativitás, a vasúti járművek építésének nemes hagyományai mégsem vesztek ki teljesen. Teljesen hazai ötletből és gyártással épült Vili, a Királyréti Erdei Vasút napelemes, zéró helyi kibocsátású, azaz teljes mértékben környezetbarát motorkocsija, amely lassacskán már a próbafutásait kezdi.



A terv hetven, maga a jármű (a közbejött második világháború, és egyéb nehézségek miatt) hatvanegy éves: az MVIII-asról, a budapesti helyiérdekű első igazán mondernnek számító motorkocsijáról van szó. A negyven, szolgálatban eltöltött év után mindössze egy példány maradt a tizennégyből.



Nemzetközi kocsik olasz gyártótól, bármely, kellően nagy terepasztalra alkalmasan – modellrovatunk vezető anyaga e hónapban az A.C.M.E. konténerszállító ikerkocsija. Hogy ne legyen egyedül a tesztben sem (a vonatban meg főleg), szerzőnk a Mehano hasonló kocsijával hasonlítja össze, igazi, szegecsszámláló, ár-érték arányokat maximálisan kiveséző módon.

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közlekedésfejlesztés Vasút Kutatás-fejlesztés Közlekedéstervezés Nagyvasút

Stratégiai szövetség a jövő mérnökeiért: szorosabbra fűzi az együttműködést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a V-Híd Csoport

iho   ·   2025.01.10. 12:00

Cél, hogy az Építőmérnöki Kar hallgatói gyakorlati és versenyképes tudást szerezzenek, a már szakmában dolgozók pedig folyamatos képzést kapjanak. Az oktatási programok és a kooperatív képzések mellett a felek kutatás-fejlesztési területen is aktívan együttműködnek.

Vasút Nagyvasút

Schengen csúszva a magyar–román vasúti határon

Tevan Imre   ·   2025.01.10. 09:00

Tényleg megint mindenki hülye a magyar vasút körül? Ezért várják ki továbbra is a vonatok Magyarország és Románia között azt az időt, ameddig tavalyig a határellenőrzés tartott? Annak ellenére, hogy január 1-jétől már nincs ellenőrzés. A körülmények ismeretében a válaszunk: nem. Hosszabb folyamatról van szó, a menetidő talán az év közepétől csökkenhet.