Norwegian-dilemmák: adók és/vagy veszteségek. Nyomul a Ryanair?

iho   ·   2018.06.03. 08:45
cim787a

Már leállította egyik fontos járatát a Norwegian Amerikába, és ősztől leállít egy másikat – jelentette be a légitársaság. Mindkettő Svédországot kötötte össze az Egyesült Államok nyugati részével, Stockholm Arlanda repülőtérről Las Vegasba, a téli menetrend beálltával pedig leáll a Stockholm–Oakland járat is. A hír azért érdekes, mert érzékeny piacon hoz változást, illetve érzékeny ponton érinti a légiközlekedés egészét. Azokról az adókról van szó, amelyeket egy nappal korábban maga az IATA vezetője, de Juniac említett és kárhoztatott.

Mint a légitársaság közleménye kiemeli, ezen a két vonalon utasonként egy útra, az indulási és érkezési repülőtéren is egyenként csaknem 25 dolláros adót róttak ki, ami azt jelenti, hogy a légitársaság által alacsonyan tartott diszkont-árakra igen súlyos többletteher rakódik, ami nyilván csökkenti a vonalak iránti érdeklődést. Ezek a hosszabb törzsű 787-9-esekkel repült járatok pedig nem éppen telítettek.

A légitársaság jelezte, további megfontolás tárgya, hogy újraindítsa a járatokat, egyben felhívta a figyelmet arra, hogy Norvégiából és Dániából továbbra is repülnek a Norwegian gépei ezekre a célállomásokra, miközben kiváló átszállási lehetőségeket kínál a társaság Stockholm felé...

Azt is érdemes megjegyezni, hogy nem azokról az Egyesült Államok keleti partja és Európa között indított különleges járatokról van szó, amelyeket a társaságcsoport egy másik tagja, a Norwegian Air International tart fenn, „igazi” diszkont módon, keskenytörzsű Boeing 737-esekkel.

A CH Aviation légiközlekedési szakportál ugyanakkor a svéd sajtó megjegyzéseit is idézi, amelyek szerint igazából nem a járatokat sújtó adók magyarázzák a lefújásokat, hanem a légitársaság nehéz anyagi helyzete: 2017-ben a veszteség 1,8 milliárd korona, 220 millió dollár volt, a teljes tartozásállomány pedig már 22,3 milliárd koronára rúgott.

A portál egy másik híre cáfolja azokat a feltételezéseket, hogy a Norwegian iránt erősen érdeklődik a legfontosabb európai konkurens, a Ryanair, amely húsz százalék körüli részesedést akart volna szerezni a légitársaságból. A Reuters úgy tudta, hogy már tavaly megtörténtek az első egyeztetések, és ezt a Norwegian elnöke, Bjorn Kjos is megerősítette, a Ryanair viszont a kapcsolatfelvétel tényét is tagadja.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek