A Regiojet villamosítaná a normál nyomtávú Csap–Munkács vasútvonalat

Korcsmáros Gábor   ·   2023.07.07. 09:00
Stevardi

A Regiojet még az idén szeretné elindítani a Prága−Csap járatot, idővel beindítaná a Kijev−Berlin összeköttetést is, sőt a Csap−Munkács normál nyomtávú vonalat saját költségére villamosítaná. 

Radim Jančura, a Regiojet cseh magánvasút tulajdonosa és egyben vezérigazgatója mindig is arról volt híres, hogy mert nagyokat álmodni, s ezeket nagyrészt meg is valósította. Az ukrajnai Forbes magazinnak adott exkluzív interjújában kifejtette, hogy nagy tervei vannak Ukrajnában, egészen pontosan az Európai Unió és Ukrajna közötti vasúti kapcsolat javítására törekszik. Többek között meghosszabbítaná a Prága és Kassa között közlekedő éjszakai járatot egészen Csapig, idővel akár Munkácsig, ahol a Regiojetnek egy szervizbázisa is létrejöhetne, továbbá Kijev és Berlin között is indítana járatokat Lengyelországon keresztül. Az infrastruktúra megfelelőbbé tételét pedig akár saját költségére is vállalná a magánvasút. 

Valóban nagy tervek ezek, amiket a jelenlegi háborús konfliktus és a gazdasági-politikai helyzet jócskán megnehezít, de ismerve Jančurát, ha ő valamit a fejébe vesz... Jelenleg a Regiojet napi egy éjszakai járatot közlekedtet a lengyel–ukrán határon fekvő Przemyślbe, ahonnan aztán az utasoknak lehetőségük van átszállni az Ukrán Vasúttársaság által üzemeltetett csatlakozó járatokra Lemberg (Lvov) és Kijev felé. Ezt a járatot naponta három–ötszáz (!) utas veszi igénybe. A megnövekvő igény miatt a Regiojet még az idén szeretne indítani egy további vonatpárt a Prága és Przemyśl között. 

Ezen kívül az Ukrzaliznyicjával tárgyalnak még arról is, hogy a lengyel határ túloldalán fekvő Mosztiszka állomásra is bejárhasson a cseh magánvasút vonata. Itt egy peron és egy gyalogos felüljáró megépítésére van szükség, amit a Regiojet vezére szerint akár saját költségre is meg lehetne oldani Ukrajnában. Mosztiszka állomásra is vezet normál nyomtávú vasútvonal.

Ugyancsak még az idén, várhatóan a decemberi menetrendváltástól kívánja meghosszabbítani a Regiojet a Prága és Kassa közötti járatát, ezt egyelőre Csapig, a későbbiekben pedig akár Munkácsig, ahová ugyancsak vezet normál nyomtávú vasút. A MÁV és a ZSSK is közlekedtet ide járatokat. Radim Jančura szerint ezzel a vonallal az a legnagyobb baj, hogy nincs villamosítva, és a pályaállapotok sem megfelelők. Ennek margójára jegyezte meg, hogy cége készen áll arra, hogy akár ennek a vonalnak a villamosítását is saját költségre vállalhatná. Jančura nagy lehetőséget lát Munkácsban, az ottani turizmus és gazdasági potenciál kiaknázásában. A későbbi években akár szervízközpont is épülhetne az RJ vonatoknak. 

Még itt sem áll meg a Regiojet vezér a terveinek ismertetésével, 2024-ben az UZ vasúttársasággal együttműködve egy Kijev−Berlin és egy Kijev−Hannover járatot is szeretne indítani. Sokkal több utas áramlik Ukrajnából Németországba, mint Csehországba, ezért ezt az utasközönséget is "levadászná". A Forbesnak adott interjújában azt is elmondta, hogy kész akár ezer új vasúti kocsit is rendelni az ukrán vasútijármű-gyártóktól, ha azok megfelelnek az európai szabványoknak, és járművenként nem kerülnek többe egymillió dollárnál. 

A Regiojet távlati terveiről korábban itt tájékoztattuk olvasóinkat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek